Je social media strategie opzetten: wat, waarom, hoe én 5 takeaways!

social media strategie opzetten

 

Je zit elke dag op social media, omdat je weet dat het zo hoort. Je doet keihard je best om nieuwe posts te verzinnen. Om je diensten en producten origineel in de kijker te zetten. Maar eerlijk? Het levert jou niks, nada, nougatballen op. Wat doe je verkeerd?! Ik zal het jou zeggen: je hebt er niet aan gedacht éérst een social media strategie op te zetten. Ben ik juist? 😉

Geen nood! In dit blogartikel vertel ik jou hoe je een pak efficiënter én effectiever je social media inzet vanaf nu: 

 

1 - Wat is een social media strategie?

Met een social media strategie opzetten bedoelen we dat je voor jezelf grondig gaat uittekenen WAT je precies gaat doen op WELKE social media kanalen, voor WIE en WANNEER. En dat doe je idealiter voor een heel jaar ineens.

Het gaat erom dat je binnen dat jaar verschillende, gerichte acties opzet die ook nog eens afgestemd zijn op elkaar. Precies omdat je dan méér verkoop genereert. En die acties vallen uiteen in 2 delen: marketing en sales.

Het verschil? Bij je marketingacties ga je het deeg al eens goed kneden en bij je salesacties worden je broodjes gebakken. Je marketing is er dus op gericht om je sales vlotter te laten verlopen.

Of nog anders gezegd: zonder marketing wordt verkopen uiterst moeilijk. Omgekeerd is nóg erger: marketing zonder sales brengt géén brood op de plank! Iets wat ik nog veel te vaak zie bij ondernemers… 😖

💡 LEESTIP!

Eerst jouw algemene (online én offline) sales & marketingstrategie uitdokteren? Hier lees je daar alles over!

 


“Sales drijven is altijd het finale doel, akkoord. Maar verkopen doe je op lange termijn, ook op social media. Hoe?
Door gericht te bouwen aan je Know-Like-Trust factor.”


 

2 - Waarom een social media strategie opzetten?

Dat is ondertussen wel duidelijk, denk ik… Als je post als een vogel zonder kop, zonder gerichte doelen, dan hoef je geen spectaculaire resultaten te verwachten. Hoe dan wel?

>> Een slimme strategie verkoopt

Het is niet omdat je véél post dat je véél verkoopt, vaak integendeel. Maar wie een slimme strategie volgt op social media, verkoopt wél goed. Dat ondervinden mijn klanten elke dag!

Is verkopen dan het enige doel van jouw social media strategie? Ah, nee… Vraag jezelf af: waarom zit je op social? Wat wil je precies bereiken? Te weten, elk doel is prima:

  • Je zichtbaarheid vergroten
  • Je ondernemersavonturen delen
  • Je expertisestatus naar voren brengen
  • Je emailinglijst opvullen
  • Verkopen, uiteraard 😉

>> Bouw gericht aan je Know-Like-Trust factor

Sales drijven is altijd het finale doel, akkoord. Maar verkopen doe je op lange termijn, ook op social media. Hoe dan? Door gericht te bouwen aan je Know-Like-Trust factor.

Eerst laat je zien: kijk, hier ben ik! ( = Know). Je toont ook de mens achter je bedrijf ( = Like). En je bewijst dat je competent bent in je vakdomein ( = Trust). Dán pas zijn mensen bereid om te kopen van jou.

En zo’n charmeoffensief kan je dus niet anders dan strategisch plannen, toch?

 

3 - Voorbeeld van een social media plan

Of ik een voorbeeld heb van zo’n social media plan? Ja hoor! Ik beveel jou met veel plezier deze tool aan: de Online Marketingplanner van mijn partner en social media expert Optimazing.

Deze Marketingplanner is veel meer dan een template. Het is een uitgebreide handleiding waarmee jij je social media strategie stap voor stap inplant en evalueert voor een heel jaar, vier kwartalen lang.

Je krijgt een superefficiënte en tijdbesparende methode aangereikt met daarbij massa’s contentinspiratie en extra videomateriaal. Absoluut de moeite waard.

Vraag je je nu af of al dat plannen geen afbreuk doet aan de spontaniteit van social media? Wel, ik hou je niet tegen om tussendoor nog te freestylen. Ik raad het je zelfs van harte aan. 😉

Ook hier kan je de befaamde 80-20 regel toepassen: 80% van je posts zijn gepland en 20% zijn ‘foliekes’ van het moment. Go have some fun! Zo blijf je authentiek overkomen.

 

4 - Hoe ziet jóuw social media strategie eruit?

Kan ik je op 1-2-3 uit de doeken doen hoe jij jóuw social media strategie voor jóuw business kan opzetten? Nee, zo snel lukt dat niet… Er zijn geen passe-partouts. Jouw strategie is uniek.

En om die klaar en duidelijk te krijgen, ga je best eens deftig zitten. Buig je eerst over jouw business, jouw ideale doelgroep en jouw businessdoelen.

Dán pas over jouw social media strategie: WAT je precies gaat doen op WELKE social media kanalen, voor WIE en WANNEER.

💡 LEESTIP!

Dit blogartikel helpt je al een stukje op weg: Meer verkopen via social media: hoe doe je dat?

 

5 – Vijf takeaways voor een instant content boost!

Wat ik je ook nog graag meegeef, zijn deze 5 takeaways voor een instant content boost!

1/ Multiply je content

Zorg dat je het maximum haalt uit elk stukje content dat je maakt. Dat doe je ten eerste door je content te ‘multiplyen’ of vermenigvuldigen. Dan giet je dezelfde content in verschillende vormen: blog > vlog > podcast. Dat kan perfect, want niet iedereen leest, ziet of beluistert ál jouw content.

2/ Hergebruik je content

Ten tweede: plan dezelfde content gerust een paar keer in. Eenzelfde postje kan enige tijd later nog eens in je feed verschijnen, zij het dan op een andere weekdag en/of op een ander tijdstip.

3/ Splits je content op

Heb je een groot blogartikel geschreven met 10 tips? Dan is deze content ideaal om op te splitsen en door te sluizen naar je social media kanalen. Maak er 10 aparte posts van en diep elke tip nog wat extra uit. Et voilà!

 


Zorg dat je het maximum haalt uit elk stukje content dat je maakt. Je content multiplyen, hergebruiken en opsplitsen zijn efficiënte technieken om je content instant te boosten.


 

4/ Start NU met video’s

De impact van video’s valt niet te onderschatten. Ik weet wel dat vele ondernemers last hebben van podiumvrees. Maar dat is echt niet nodig! Wees gewoon jezelf, vertel honderduit over jouw expertise. YouTube wordt steeds sterker… NU is het moment om video’s te integreren in je social media strategie.

5/ Evalueer en optimaliseer

Tot slot: wat werkt en wat niet voor jóuw doelpubliek? Dat ondervind je al doende. Wees er wel alert voor en optimaliseer as you go. Wil je het fijne ervan weten of heb je een shot onder je kont nodig? Welkom in één van mijn trainingen. 😉

 

💡 Nog niet uitgelezen over social media?

Lees dan hier lekker verder:

 

 

Smaakt deze sales blog naar meer?

 

 

Of kom een hele dag live proeven op het 360° Sales Seminar (live). Dit bruisende event is bedoeld om het vuur onder jouw business stevig aan te wakkeren. En dat voor géén geld. Echt.

Voor slechts 149 euro werk jij een hele dag áán je business, samen met mij en een pak andere enthousiastelingen. Kom bijleren over: businessmodellen, social media, sales strategie, sales mindset en zelfvertrouwen, opschalingstechnieken, sales flows en e-mailmarketing.

Nog niet aangemeld? Zeker doen!