Home   

De 5 beste social media planning tools voor bedrijven in 2022

 

Het allereerste wat ik m’n klanten aanraad als ze écht het maximum uit hun social media willen halen? Investeer in een social media planning tool. Geloof me, je krijgt er een flink pak tijd, rust én klanten voor terug.

Nog niet helemaal overtuigd? Of je blijft maar op zoek naar die ene social media tool die het best bij jouw business en jouw budget past? Relax…

In deze blog vertel ik je wat je allemaal kan met deze tools, wat de voor- en nadelen zijn en welke 5 tools momenteel de beste zijn, volgens mijn opinie en ervaring.

Klaar om véél meer gedaan te krijgen in véél minder tijd? 😊

 

IN DIT ARTIKEL:

  • Wat zijn social media planning tools?
  • Waarom zou je tools gebruiken voor je social media management?
  • De vraag is: waar wil jij je tijd aan besteden?
  • De 5 beste social media planning tools voor bedrijven op een rij
  • Welke social media tool is onze favoriet en waarom?
  • Mijn advies? Gebruik je tijd op social media wijs!

 

Wat zijn social media planning tools?

Een social media planning tool is een programma (online software) dat je gebruikt om je social media te beheren. Dit kan je er allemaal mee doen:

  • Je social media content maken & inplannen
  • Je likes en reacties opvolgen én rechtstreeks beantwoorden
  • Je cijfers en statistieken analyseren en interpreteren

De ideale situatie? Als je ál je social media kanalen kan monitoren op dit ene online platform. En zulke tools bestaan er zeker.

Straks zet ik voor jou de 5 beste social media planning tools op een rijtje. Maar eerst nog even iets vertellen over het waarom.

 

 

Waarom zou je tools gebruiken voor je social media management?

Ik weet wel dat sommige ondernemers hier nog aarzelend tegenover staan. Het eerste wat ze opwerpen, is de maandelijkse abonnementskost. Zijn deze social media planning tools écht wel hun geld waard?

Mijn antwoord daarop is simpel: JA. Maar alles heeft zijn voor- en nadelen…

Dit zijn de voordelen:

  • Je bespaart superveel tijd uit door op voorhand je social media content in te plannen.
  • Je bent veel gerichter bezig met je social content, want je wordt ‘gedwongen’ tot een social media strategie.
  • Je behaalt veel meer bereik en engagement, omdat je consistent en doordacht aanwezig bent.
  • Je hebt toegang tot (zo goed als) al je social kanalen tegelijk en ziet de totale impact van al je content.
  • Je kan de content van je concullega’s volgen en dat geeft je extra inspiratie. 😉

 

Dit zijn de nadelen:

  • De betere social media planning tools kosten wel wat geld, ja. Maar vele hebben ook een beperkte gratis basisversie. En bijna allemaal hebben ze gratis proefversies.
  • Facebook en LinkedIn hebben liever dat je rechtstreeks op hun platformen post. Content geplaatst via een social media tool kan daar misschien iets minder bereik
  • Je persoonlijke Facebookprofiel kan je nog niet inplannen, terwijl je dat evengoed kan gebruiken voor je business. Dus dat moet nog manueel.

Je ziet, het is soms kiezen tussen de pest en de cholera. Maar…

 


Samen met de klanten werk ik eerst een strategisch jaarplan uit voor hun social media marketing. Daarna kunnen zij de content ruim van tevoren maken en inplannen. Zalig toch, die gemoedsrust!


 

De vraag is: waar wil je je tijd aan besteden?

Aan al je content handmatig en on the spot te zitten posten? Elke dag een reminder zetten in je agenda om die uiteindelijk toch te vergeten? Of zonder inspiratie te zitten? En bijgevolg een spaaklopende social media?

Neenee, ik kies er héél bewust voor om social media planning tools te gebruiken. En natuurlijk raad ik het ook mijn klanten aan.

Dan werk ik samen met hen een strategisch jaarplan voor hun social media marketing uit. Daarna dokteren we de bijhorende content uit en die kunnen zij dan ruim van tevoren maken en inplannen.

Zalig toch, die gemoedsrust! 😇

En dan nu…

De 5 beste social media planning tools voor bedrijven op een rij

Als je eens vlug googelt, vind je al tientallen social media planning tools voor bedrijven. Maar welke kies je nu het best? Wel, dat hangt af van waar jij de focus op wil leggen, op welke kanalen je actief wil zijn en wat je budget is.

Ik heb voor jou enkele bekende tools op een rijtje gezet. In onderstaande tabel zie je de belangrijkste kenmerken en verschillen anno 2022. Welke tool past het beste bij jouw noden?

Welke social media tool is onze favoriet en waarom?

Wij hebben bewust gekozen voor Smarterqueue. Waarom? Smarterqueue is een unieke social media planning tool, omdat die als enige een extra functie heeft, namelijk: evergreen recycling.

Als je die inschakelt, dan begint de tool vanzelf content te reposten (= opnieuw te plaatsen) in je feeds. Content die in het verleden veel bereik en/of engagement heeft gehad.

Uiteraard gaat dit dan enkel over “evergreen content”. Dat wil zeggen: content die je altijd en overal kan plaatsen, zoals quotes, jezelf voorstellen, testimonials,…

Smarterqueue zorgt er ook voor dat die reposts op het meest ideale tijdstip verschijnen bij je fans. Wat mij betreft superhandig én het werkt!

 


Zit je langer dan een half uur per dag op social? Dan moet je je eens afvragen of je nog efficiënt bezig bent. Time is money, hé…


 

Mijn advies? Gebruik je tijd op social media wijs!

Mensen die me kennen, weten dat ik gek ben op social media. Maarrr… het mag nóóit de bedoeling zijn dat je slaaf bent van je kanalen.

Zit je langer dan een half uur per dag op social? Dan moet je je eens afvragen of je nog efficiënt bezig bent. Time is money, hé… Bedenk eens wat je met al die tokkel- en swipetijd had kunnen doen? Een klant helpen misschien? Ah! En daar word je nog voor betaald ook. 😉

Mijn advies is dus: gebruik je tijd wijs. Een social media planning tool gebruiken hoort daar absoluut bij. Zo kan je op een goeie dag wel 20 posts inplannen en hoef je daar een hele maand niet meer aan te denken.

Mag je niet meer freestylen, dan? Een toffe post op het moment zelf? O jawel, hoor. Dat mag je zeker. Binnen dat ene half uurtje per dag dan. Deal?

 

💡EXTRA LEESTIP

Wil je weten hoe je effectief meer sales haalt uit je social media content? Lees dan zeker ook eens dit blogartikel: “Social media selling: 5 concrete tips voor stevige conversie online

 

Smaakt deze sales & business blog naar meer?

Kom dan een hele dag proeven op het 360° Sales Seminar (live). Dit bruisende event is bedoeld om het vuur onder jouw business stevig aan te wakkeren. En dat voor géén geld. Echt.

Kom je naar het Sales Seminar als VIP? Dan krijg je de Sales & Business Optimalisatiedag (online) er GRATIS bij, bovenop nog vele andere cadeautjes.

Nog niet aangemeld? Zeker doen! Meer info onderaan deze pagina.

PS: Heb je nog vragen of wil je extra tips toevoegen? Ik lees je reactie graag in de comments! 😉

 

 

Wie is Karina Urbina?

Dé #1 autoriteit op het vlak van business & sales.

Karina’s ervaring in hr, business & sales heeft ervoor gezorgd dat ze, door middel van coaching en training, exact weet “hoe” je een bedrijf naar het volgende niveau moet brengen om te groeien. Ze heeft reeds 100-en klanten geholpen en blijft dit gepassioneerd doen met de nodige gedrevenheid, motivatie en enthousiasme. Ze geeft écht om haar klanten en hun succes! Ze helpt ondernemers zodat zij heer en meester worden van hun eigen succes en dat ze in alle vrijheid kunnen ondernemen zonder financiële zorgen.


 

Ready for some serious action?

Hieronder vind je een overzicht van alle activiteiten die ik organiseer.

Bruisende seminars, energieke webinars, leerrijke masterminds, special events en zoveel meer.

Speciaal voor jou! En voor al wie klaar is om zijn business te boosten.

See you there!

Naar de agenda

Ben je al aangemeld voor het 360° Sales Seminar?

 Het ‘360° Sales Seminar’ is een live seminar waar Karina Urbina, het podium betreedt om haar persoonlijke kennis en tips & tricks over ondernemen en sales met jou te delen. En vooral hoe je jouw sales & jouw business vanuit een 360°- perspectief moet benaderen om beter, sneller en efficiënter te verkopen, online en offline.

Momenteel vroegboekticket aan € 97

Geef me meer info

De Sales & Business Optimalisatiedag

Tijdens deze online workshop duiken we met een gelijkgestemde groep ondernemers een hele dag lang in de wondere wereld van verkopen en groeien met je business. Wat is sales precies en wat is jouw eigen salescontext? Aan de hand van mijn werkboek en jullie eigen cases, ontrafelen we het salesgesprek en de customer journey.

Standaardticket € 97

Geef me meer info

Blijf op de hoogte

Wil je tips & tricks om beter, sneller en efficiënter te verkopen?

SCHRIJF MIJ IN