Hoe je marketing en sales strategie bepalen? Zet eerst een stevige basis uit!

Werk jij je eigen groei tegen? Natuurlijk doe je dat niet bewust! Wie wel? Maar als je verkoop niet draait zoals je zou willen, dan kan een gebrekkige sales strategie - en daaraan gekoppeld een manke marketingstrategie - wel eens aan de basis liggen.

Het goede nieuws? Door op een slimme manier je marketing en sales strategie te bepalen én eraan vast te houden, haal je in no time je verkoopcijfers uit die rode put.

In deze blog kom je meer te weten over sales & marketingstrategieën en geef ik jou een stevige basis mee om een all-in-one strategie te bepalen voor jouw eigen business.

 

Wat is een sales strategie?

Een sales strategie of verkoopstrategie geeft duidelijke richting aan de manier waarop je producten en diensten aan de man brengt. Hoe je bestaande klanten opnieuw laat kopen en gloednieuwe klanten werft.

Doe jij onder het jaar zomaar wat, zonder dat dit kadert in een gestructureerd verkoopplan? Dan spijt het me zeer… maar dan loop je op dit moment dus een heleboel inkomsten mis.

Bijzonder jammer, toch? Dat los je dus op door je sales strategie goed van tevoren te bepalen.

 

Wat is een marketingstrategie?

Die stel je idealiter ook op, naast je verkoopstrategie. Sales en marketing worden vaak in één adem genoemd, ja… Maar wat is het verschil? Wel, ze focussen op verschillende delen van het verkoopproces.

Een marketingstrategie spitst zich helemaal toe op de markt en geeft vorm aan de marketingmix (product, prijs, promotie, plaats). Marketing gaat dus eerder over het “klaarmaken” van de markt, vlak vóór de verkoop. En die sales vereist dan weer andere skills…

Met een briljante marketingstrategie alleen haal je nog geen deals binnen. Ook je sales strategie moet stevig op poten staan om elke lead te verzilveren. Zie je het verschil?

En ja, natuurlijk geven beide strategieën elkaar de hand. Of liever: ze vertrekken vanuit eenzelfde blauwdruk, zodat jij het maximum uit je onderneming haalt.

Het is die stevige basis die ik je in deze blog wil meegeven. Vanaf nu spreek ik dan ook over sales én marketing samen.

 

Voorbeelden van bekende sales & marketingstrategieën

Ondernemingen stippelen de grote lijnen voor hun sales & marketingstrategieën vaak samen uit.

Hieronder enkele bekende voorbeelden, gebaseerd op de Ansoff matrix:

1/ Marktpenetratie

Bij marktpenetratie ga je de markt letterlijk indringen en klanten “stelen” van je concurrenten. Je zorgt er dan voor dat je anders bent dan de concurrentie. Dat je eruit springt.

Geef de klanten van je concurrenten een betere reden om bij jou te kopen. Bijvoorbeeld: je biedt een hogere kwaliteit, je prijzen staan scherper of je aanbod zit verfrissend anders in elkaar.

 

2/ Marktontwikkeling

Bij marktontwikkeling ga je letterlijk een nieuwe afzetmarkt creëren of opzoeken voor een bestaand(e) product/dienst. Een nieuwe markt betekent ook nieuwe verkoopkanalen en een nieuwe benadering.

Hiervoor zal je dus eerst grondig marktonderzoek moeten doen. Om af te toetsen wat er beweegt op die nieuwe markt, welke doelgroepen er zijn en waar hun interesses en noden liggen. Die kennis zet je dan in, zowel voor je marketing als voor je sales.

 

3/ Productontwikkeling

Bij productontwikkeling wil je een vernieuwd product/aangepaste dienst aan de man brengen. Dit meestal omdat de markt het vraagt. Denk maar aan de elektronicasector (altijd in evolutie!) of de vele take-away formules tijdens de pandemie.

Naast een steengoede research & development, vraagt deze strategie ook flink wat creativiteit van je sales en marketing skills.

 

4/ Diversificatie

Diversificatie is één van de moeilijkste strategieën. Je wil namelijk iets nieuws aanbieden op een totaal nieuwe markt. Iets wat niemand je ooit heeft voorgedaan. Het spreekwoordelijke gat in de markt, zeg maar. Durf jij deze strategie aan?

 

Denk je nu: aiai, da’s niks voor mij, maar iets voor sales & marketing experten? Geen zorgen, je hoeft deze theorie niet vanbuiten te leren. 😉

Onthou alleen dat achter élke succesvolle marketing- en salescampagne wel degelijk een groter plan zit.

 

Terug nu naar de praktijk en JOUW business…

Wat is de basis van een goede marketing & sales strategie?

Je moet weten, er zijn een aantal dingen die je absoluut éérst op papier moet zetten, vooraleer je dieper in je marketing & sales strategie kan duiken.

En die basis kunnen we samenvatten in één vraag:

“WAT verkoop je AAN WIE, WAAR en WANNEER?”

Dus neem pen en papier klaar en schrijf mee, terwijl ik je door de kern van je business loods:

WAT - je aanbod

Welke producten en diensten bied je concreet aan? Wat zit erin? Welke service hoort erbij? Verkoop je ze via bepaalde formules, pakketten of trajecten? Maak je aanbod zo klaar als een klontje voor je potentiële klant.

 

💪 EXPERT TIP!
Ook hier geldt de dooddoener: “less is more”. Geef je klant niet méér keuze dan nodig. Hoe minder hij moet nadenken, hoe sneller hij kan beslissen te kopen.

 

AAN WIE - je ideale doelgroep

Jouw ideale klant komt overal terug. Ook in je marketing & sales strategie, yes. Waarom? Omdat hij de basis is van tja… ALLES! Zonder klant, geen verkoop. Zonder sales, geen business. Juist?

Dus, maak goed helder voor jezelf: wie is jouw ideale klant? Voor wie heb jij dé oplossing? Met wie kom je tot een gouden samenwerking? Misschien heb je wel verschillende doelgroepen? Dat kan perfect.

Daarna koppel je elk item, elke dienst, elk pakket minutieus aan die ideale doelgroep.

 

💡 LEESTIP!
In dit blogartikel geef ik je 3 onmiddellijk toepasbare tips om je ideale klant te bepalen en zo enkel nog topklanten te werven.

 

WAAR: je verkoopkanalen

Welke verkoopkanalen zet je best in voor elk van jouw producten of diensten, rekening houdend met de klant die je daarbij voor ogen hebt?

Geef ook hier heel concreet antwoord. Ga in de diepte. Zeg niet “we gaan ook online verkopen”, maar “product X verkopen we via Facebook en Instagram aan doelgroep Y”.

 

WANNEER: je verkoopflow

Tot slot, sta ook stil bij je verkoopflow:

  • Hoe stop je een efficiënte flow in je hele verkoopproces?
  • Wanneer kom je naar buiten met welk aanbod?
  • Hoe stem je alle verkoopkanalen logisch én chronologisch op elkaar af?


 

Als je de tijd hebt genomen om al deze vragen grondig te beantwoorden, dan heb je nu de stevige basis van je business in handen. Dan kan je vanuit dit document jouw marketing & sales strategie bepalen.

En dan garandeer ik jou dat je groei geen limieten meer kent.

 

Smaakt deze sales blog naar meer?

 

 

Of kom een hele dag live proeven op het 360° Sales Seminar (live). Dit bruisende event is bedoeld om het vuur onder jouw business stevig aan te wakkeren. En dat voor géén geld. Echt.

Voor slechts 149 euro werk jij een hele dag áán je business, samen met mij en een pak andere enthousiastelingen. Kom bijleren over: businessmodellen, social media, sales strategie, sales mindset en zelfvertrouwen, opschalingstechnieken, sales flows en e-mailmarketing.

Nog niet aangemeld? Zeker doen!