Jouw social media strategie plannen? Volg dit stappenplan voor maximale conversie [6 stappen]

Jouw social media strategie plannen? Volg dit stappenplan

 

Een succesvolle social media strategie plannen, bestaat daar een stappenplan voor? Yes! In het vorige blogartikel ‘Social media strategie opzetten: wat, waarom en hoe’ kreeg je alvast de basis mee, een link naar een waardevol social media plan én vijf takeaways voor een instant content boost.

In dit blogartikel steek je de handen effectief uit de mouwen. Neem er een blocnote bij of klap je pc open. Jij onderzoekt, bedenkt én plant, terwijl ik samen met jou dit stappenplan doorloop voor een social media strategie die mikt op maximale conversie.

Yes you can! ✍️

 

IN DIT ARTIKEL

  • STAP 1: Krijg inzicht in je WAT
  • STAP 2: Noteer je doelstellingen en maak ze SMART
  • STAP 3: Maak je doelgroep specifiek
  • STAP 4: Stem je social media strategie af op elk social media kanaal
  • STAP 5: Maak gepaste content voor elk social media kanaal
  • STAP 6: Plan je content in en volg op

 

STAP 1: Krijg inzicht in je WAT

De allereerste stap van jouw social media strategie stappenplan is inzicht krijgen in je WAT. En dan bedoel ik: WAT je gaat verkopen, jouw aanbod. Want niet elk product of elke dienst is even winstgevend. Daarom: leg eerst je huidige verkoopcijfers onder de loep.

Heb je dat ooit al eens gedaan, zo’n grondige analyse van je verkoopcijfers? Van álle voorbije jaren? Geen paniek, je bent niet de enige. Ik zie ondernemers vaak een doel prikken zonder zich te baseren op hun cijfers. Beter is natuurlijk wél te weten vanwaar je komt en op die kennis voortborduren.

Concreet betekent dit voor jezelf nagaan:

  • Wat is jaarlijks mijn omzet en winst geweest?
  • Hoeveel procent ben ik telkens gestegen of gedaald?
  • Welke producten en/of diensten verkochten het best?
  • Welke producten en/of diensten leverden mij het meest op?

Noteer je meest winstgevende producten / diensten en neem dit lijstje mee naar de volgende stap.

 

STAP 2: Noteer je doelstellingen en maak ze SMART

De tweede stap in je social media strategie stappenplan is dat je al jouw doelen helder uitschrijft. We kijken alleen nog vooruit vanaf nu! Daarbij maak je eerst een overzicht van ál jouw doelstellingen, niet alleen de financiële.

Belangrijk is bij elk doel ook jouw ‘waarom’ te noteren. Waarom wil je die doelstelling per se bereiken? Zo kom je te weten wat je werkelijk drijft in dit leven. Cruciaal op lastige momenten! Want die drive helpt je net door te bijten, daar waar een ander al lang zou afhaken.

En om die doelstellingen ook effectief te behalen, dien je ze SMART te formuleren. Anders ben je blindelings aan het vogelpieken. SMART-doelen? Die zijn Specifiek (hoeveel van wat precies?), Meetbaar (hoe ga je dit meten?), Acceptabel (is dit mogelijk en aanvaardbaar?), Realistisch (is dit haalbaar en relevant?) en Tijdsgebonden (tegen wanneer?).

En nu aan de slag! Neem een blad papier, maak 4 kolommen, noteer onder elke categorie wat jouw doelen zijn voor het komende jaar en waarom. Formuleer ze SMART:

1 - Financiële businessdoelen

Neem jouw lijst met topproducten/diensten erbij. Noteer bij elk(e) product/dienst hoeveel omzet je ermee wil behalen het komende jaar. Tel alles op. Dat is jouw gewenste jaaromzet.

2 - Materiële doelen of shoppingdoelen

Wat wil je graag kopen in het komende jaar? Voor jezelf en privé? Een nieuwe wagen, een nieuwe kantoorinrichting, een exotische reis of een hele nieuwe garderobe? Schrijf de geschatte totale kostprijs op van je shoppingdoelen.

 

3 - Immateriële doelen

Je wil misschien ook wat meer vrije tijd inlassen vanaf nu? Meer rust, meer sport, meer q-time voor je gezin? Time is money, zeggen ze. En zo is dat! Alle tijd die je niet werkt, brengt in principe geen geld op (daarom adviseer ik ook sterk om passieve inkomsten te genereren). Alleszins, ook immateriële doelen integreer je in je social media strategie stappenplan.

4 - Persoonlijke ontwikkelingsdoelen

En wat met je eigen vervolmaking? Als mens en als ondernemer? Welke cursussen wil je nog volgen? Welke nieuwe vaardigheden wil je leren? Noteer het totale geschatte kostenplaatje.

Zoveel doelen had je niet verwacht, hé? Dat alles streef je dus na met je social media strategie. Gesproken van een stevige motivatie, yesss! 😉

 


“Alle mensen tussen 18 en 65 jaar (uit een bepaalde regio)” is wat Facebook standaard aanbiedt. Prima voor jou? Fout! Da’s nog veel te breed. Ook dan veel kans dat je naast de roos schiet.


 

STAP 3: Maak je doelgroep specifiek

Goed, je weet nu klaar en duidelijk waar je naartoe werkt met jouw social media strategie. De volgende stap van dit stappenplan is je doelgroep specifiëren. Wie wil je precies bereiken op je social media kanalen?

De meeste ondernemers zijn bang om hun doelgroep al te specifiek te maken. “Alle mensen tussen 18 en 65 jaar (uit een bepaalde regio)” is wat Facebook standaard aanbiedt. Prima voor jou? Fout! Da’s nog veel te breed. Ook dan veel kans dat je naast de roos schiet.

Een eerste keuze die je nu al mag maken is deze…

Is jouw social media strategie bedoeld voor B2C of B2B?

Onthoud: je kan NOOIT voor beide groepen dezelfde social media content posten, want elke groep vereist bijvoorbeeld al een andere communicatiestijl (= tone of voice in het vakjargon):

  • B2C of business-to-consumer: de particulierenmarkt mag je informeel aanspreken, net zoals je jouw klanten ontvangt in de winkel of op kantoor. Geen stijve toon, just be yourself!

 

  • B2B of business-to-business: onder bedrijven gaat het er net iets formeler aan toe. Hoewel ook hier al een duidelijk onderscheid is tussen de kleine ondernemer (meer casual) en de grote corporate bedrijven (formele taal).

Nog enkele tips voor meer impact bij je doelgroep:

  • Een 30-jarige denkt anders dan een 60-jarige, akkoord? Logisch, want hun leefwereld is totaal anders. Jouw berichten moeten impact maken op je doelgroep. Dus schrijf alleen over zaken die herkenbaar zijn en aansluiten bij hún gedachten, problemen, zorgen en verlangens.

 

  • Denk ook hier aan jouw tone of voice. Die gaat niet alleen mee met de leeftijd, maar is ook gendergebonden. Zo is er mannen- en vrouwentaal, wist je dat? Bij vrouwen maak je meer impact met emotionele, omfloerste woorden. Mannen hebben het liever recht-door-zee en rationeel.

 

💡 EXTRA LEESTIP!

Struggle je met het bepalen van je ideale doelgroep? Hier krijg je alvast 3 onmiddellijk toepasbare tips om je op weg te helpen: Je ideale doelgroep bepalen om meer klanten te werven: zo doe je dat!


 

STAP 4: Stem je social media strategie af op elk social media kanaal

Nu je weet voor WIE je dit social media strategie stappenplan aan het volgen bent, is het tijd voor de WAAR. Op welke social media kanalen is jouw specifieke doelgroep actief?

Belangrijk hierbij is dat je elk kanaal goed begrijpt: hoe is het ontstaan en waarvoor gebruiken mensen het? Ook hier pas je de communicatie best aan aan de missie van het kanaal.

Bijvoorbeeld:

  • Facebook is ontstaan puur voor het plezier van de gebruiker. Het doel van dit platform is dat mensen met elkaar kunnen socializen en contact houden. Het taalgebruik mag hier dus lekker los en informeel. Da’s helemaal oké!

 

  • LinkedIn daarentegen is ontstaan vanuit een professionele context. Hier verwachten gebruikers dan ook een zekere professionaliteit van elkaar. Het taalgebruik heeft een zakelijkere, formelere toon.

 

Nu, ik weet wel wat je denkt. Moet dat allemaal zo strikt?

Er is inderdaad een evolutie aan de gang in de saleswereld, offline én online. Vroeger was het not done dat je als mannelijke verkoper zonder das bij de klant kwam. Nu lopen heel wat businessmannen casual chic gekleed, zónder das.

Die trend zie je ook heel duidelijk online: in de content, de visuals en het taalgebruik op social media. Het hoeft allemaal niet meer zo stijf, nee. De barrière tussen zakelijk en privé vervaagt steeds meer. Kunnen we de dag van vandaag eigenlijk nog spreken over “privé”?

Onze maatschappij is (gelukkig!) aan het evolueren naar een open community waar authentiek communiceren centraal staat. Laat gerust zien wie je écht bent als ondernemer, ook in je social media strategie.

 

💡 EXTRA LEESTIP!

Over de fijne kunst van verkopen via social media heb ik trouwens deze blog geschreven: Alles over social media selling. Daarin vind je 5 concrete tips voor een stevige conversie online.

 

“Onze maatschappij is (gelukkig!) aan het evolueren naar een open community waar authenticiteit centraal staat. Laat gerust zien wie je écht bent als ondernemer, ook in je social media strategie.”

 

STAP 5: Maak gepaste content voor elk social media kanaal

We hebben het nu al vaak gehad over communicatiestijl, maar WÁT moet je dan precies posten? Die content bedenk je in de vijfde stap van dit social media strategie stappenplan.

Je doet dit opnieuw voor elk social media kanaal apart. Hou altijd de reden in je achterhoofd waarom je ideale klant op dat platform zit: om zich te amuseren, te socializen of zakelijk te netwerken? Zorg dat je content maakt die aansluit op die verwachting.

Daarnaast geef je met je content ook antwoord op deze 3 vragen:

  1. Hoe trek ik de aandacht van m’n doelgroep en maak ik contact?
  2. Hoe kunnen ze mij leren kennen als mens en me sympathiek vinden?
  3. Hoe kunnen ze mij vertrouwen en zien dat ik competent ben in m’n vak?

Bedenk bij elke vraag zoveel mogelijk contentideeën om je doelgroep te informeren, te boeien en uiteindelijk over de streep te trekken. Hou wel rekening met de 80-20 regel, nl. 80% van je content is “gewone” content en slechts 20% mag pure verkoop zijn.

Verkopen zónder te verkopen, dat is uiteindelijk de kunst van jouw social media strategie.

 

STAP 6: Plan je content in en volg op

De laatste stap in jouw social media strategie stappenplan gaat over plannen en opvolgen. Ik kan er niet genoeg op hameren: een strakke planning is het halve succes! 💪

Hoe plan je jouw content efficiënt?

  • Begin met het jaaroverzicht en noteer: wat wil je doen in welk kwartaal?
  • Zoom in per kwartaal: wat wil je doen per maand, per week, per dag?
  • Werk ruim van tevoren de bijhorende content uit en plan je social media berichten in.
  • Wees slim en gebruik social media planning tools

So far so good, maar het is nog niet gedaan. Nu komt het boeiendste stuk…

 

Opvolgen en finetunen it is!

Want marketing is geen exacte wetenschap, nope. Het blijft vooral uittesten wat werkt en wat niet bij jouw doelgroep. Soms denk je dat je de allerbeste video ooit hebt gepost en krijg je amper reactie. Soms verwacht je niks en gaat je post viraal. Tja!

Test het straks maar uit en noteer je inzichten. Doe vervolgens meer van de dingen die wél werken. Zo stuurt dit social media strategie stappenplan jou dus richting ongekend succes.

Laat je me weten welke doelen je hebt behaald? Ik zet de champagne al koud! 🍾

 

💡 EXTRA LEESTIP

Hou je van cijfers en statistieken? Lees dan hier verder: Een succesvolle sales marketing start met je cijfers

 

Smaakt deze sales blog naar meer?

 

 

Of kom een hele dag live proeven op het 360° Sales Seminar (live). Dit bruisende event is bedoeld om het vuur onder jouw business stevig aan te wakkeren. En dat voor géén geld. Echt.

Voor slechts 149 euro werk jij een hele dag áán je business, samen met mij en een pak andere enthousiastelingen. Kom bijleren over: businessmodellen, social media, sales strategie, sales mindset en zelfvertrouwen, opschalingstechnieken, sales flows en e-mailmarketing.

Nog niet aangemeld? Zeker doen!