Home   

Hoe krijg ik meer volgers op Facebook zónder te betalen? 6 expert tips voor een authentiek bereik


Elke maand meer volgers op Facebook zónder te betalen? Dat lijkt wel een droom! Toch is die niet zo ongrijpbaar als je nu misschien denkt.

Ik raad je ten zeerste aan om nieuwe mensen aan te trekken via de gewone, organische weg. Waarom? Dat leg ik je zo meteen uit in dit blogartikel.

Verder krijg je ook antwoord op de vraag of je nu beter werkt via je persoonlijk profiel, dan wel met je Facebook bedrijfspagina.

Tot slot nog 6 professionele tips om systematisch meer volgers aan te trekken op Facebook. En dat niet alleen op een organische, maar ook (en vooral!) op een authentieke manier.

 

Meer volgers op Facebook: via de organische of betalende weg?

Jamaar, Karina… is betalend verkeer dan niet stukken efficiënter?

Niet echt. Weet je hoeveel nieuwe mensen tot bij mij komen via betalende Facebook advertenties? En hoeveel via de organische weg? De verhouding is 50/50. En zeer opmerkelijk: de betrokkenheid van de organische volgers is vele malen groter!

Maar da’s ook logisch, niet? Want betalende leads komen voort uit harde sales. Die mensen heb je niet echt “warm” gemaakt. Die nieuwe vissen zitten in je vijver, omdat je hen een snel voordeel gaf: een korting, een cadeautje, een gratis webinar.

Maar je online community bloeit pas écht open dankzij je organische connecties. Zij voelen wel die warme klik met jou en interageren spontaan met jouw content. Meer reacties betekent een groter bereik. En zó trek je dus meer volgers aan op Facebook zonder te betalen.

 


Je online community bloeit pas echt open dankzij je organische connecties. Zij voelen wel die warme klik met jou en interageren spontaan met jouw content.


 

Meer volgers op Facebook: via je bedrijfspagina of je persoonlijk profiel?

Ondernemers vragen me of ze die organische volgers dan best aantrekken via hun Facebook bedrijfspagina of via hun persoonlijke Facebook profiel? Het antwoord is: via allebei.

Laat ons effe teruggaan naar het grote waarom van Facebook…

Facebook is bovenal fun!

Waarom scrolt 74% van de Vlamingen elke dag door dit platform? Omdat ze ten eerste persoonlijk willen connecteren, communiceren en interageren met elkaar. En niet zomaar, ah nee! Facebookgebruikers willen vertier, amusement. Het moet bovenal fun zijn, juist?

Maar… Facebook kan niet bestaan zonder geld in het laatje, ook waar. En dat geld moet van ergens komen. Enter de Facebook bedrijfspagina’s! Een ideale win-win, of dat is toch de bedoeling.

 

 

En Facebook voor bedrijven is serieus?

Elke business die zichzelf ‘serieus neemt, maakt tegenwoordig een bedrijfspagina aan. Het doel is vrij duidelijk: jezelf zichtbaar maken voor een specifieke doelgroep en nieuwe klanten winnen. En daarom wil je graag meer volgers op jouw Facebook pagina.

Maar (en hier wringt het schoentje)… jouw volgers weten óók dat ze ‘serieuze verkooppraatjes krijgen op je zakelijk profiel. En eerlijk, vind jij reclame altijd even tof? Tenzij het natuurlijk toffe reclame is. 😉

Samengevat: wees je bewust van dit verschil en werk zowel via je persoonlijk profiel als je bedrijfspagina. De ideale verdeelsleutel om een consistente stroom volgers te creëren, krijg je hieronder al meteen in de eerste expert tip!

 

6 expert tips voor meer volgers op Facebook op een authentieke manier

Meer volgers bereiken op Facebook via de organische weg wordt steeds lastiger, akkoord. Da’s al meteen jouw reden om het vanaf nu anders aan te pakken!

Pas deze tips toe om op een authentieke manier jouw community op te bouwen:

TIP 1: Plaats je content volgens de 80/20-regel

Plaats je social content heel bewust en volgens de verwachtingen van je volgers. Dat geldt zowel voor je persoonlijk profiel als voor je Facebook bedrijfspagina.

Een goeie richtlijn is de 80/20-regel:

  • Je persoonlijk profiel mag voor 80% bestaan uit fun en voor 20% uit business.
  • Je Facebookpagina mag voor 80% bestaan uit business en voor 20% uit fun.

Fun verkoopt, jawel. En eerlijk? Ik moest me daar in het begin ook overzetten. Hoe zotter de foto en hoe waardelozer de post (in mijn ogen), hoe meer reactie er kwam. Echt bizar!

Maar kijk, speel dat spel gerust mee en hang bewust een funfactor op aan je business. Daar maak je jouw volgers alleen maar blij mee. Die liken, reageren en delen graag… en hop, zo bereik je dus meer nieuwe mensen zónder te betalen!


 

TIP 2: Post waardevolle content

Wat dan met de overige posts op je Facebook bedrijfspagina? Wel, die maak je juist zo waardevol mogelijk. Want ook dat zullen je volgers appreciëren in de vorm van likes, comments en shares.

Wat is dat dan, waardevolle content? Daarvoor is het belangrijk dat je je ideale klant goed kent. Zodat je goed kan inspelen op zijn vragen en problemen. Bied hen voldoende nieuwe tips, tricks, oplossingen en inzichten.

Op die manier bouw je aan je Know-Like-Trust factor. Want mensen moeten eerst weten dat je bestaat, je vervolgens sympathiek vinden en je daarna genoeg vertrouwen vooraleer ze tot een aankoop overgaan. Drie onmisbare stappen in de customer journey, ook op social.

 

TIP 3: Laat zien wie je bent als mens

Eigen aan die Know-Like-Trust is dat je jouw Facebook volgers laat voelen wie je bent. En dan bedoel ik jij als mens. Want ‘people buy from people’. Meer zelfs: van mensen met gelijke waarden.

Laat je gezicht zien op Facebook, letterlijk. Maak authentieke filmpjes waarin je vertelt over wie je bent, waarin je gelooft, wat je meemaakt van dag tot dag. En geen zorgen: hoe minder perfect, hoe meer reactie je krijgt! Die menselijke “flaws” zorgen juist voor herkenbaarheid.

Dus ook dit type posts doet het verbluffend goed op Facebook en zorgt voor meer volgers. Je organische bereik stijgt mee met de emotionele barometer van je content. Aan jou om ook hier de juiste balans in te vinden, natuurlijk.


 

TIP 4: Plaats consistente content en volg op

Het Facebook algoritme toont niet alles aan iedereen, nope. Elke post die je plaatst wordt in eerste instantie getoond aan amper 4% van al je volgers. Vier procent maar!

Dus om de andere dag iets posten op je bedrijfspagina is niet zo heel gek. Zelfs met 1 post per dag ben je nog verre van een stalker. Denk hier ook aan je persoonlijke profiel! Je kan beide kanalen afwisselen, bijvoorbeeld.

Plaats consistente content en geef je volgers de kans om maximaal te interageren. En als ze dat doen, volg hun acties en reacties dan zéker op! Laat op jouw beurt zien dat je hen apprecieert. Facebook ziet dat er wat beweegt en beloont jou met een groter organisch bereik. En zo alweer meer kans op volgers!

 

TIP 5: Creëer zélf betrokkenheid in je community

Reageren jouw volgers zelden of niet op je posts? Ook al pas je alle bovenstaande tips al toe? Dan laat je misschien nog kansen liggen om betrokkenheid op te wekken:

  • Vráág je aan je volgers om te reageren op je post?
  • Maak je wel eens gebruik van een poll? Of interactieve stickers in je story?
  • Tag je andere mensen, klanten, leveranciers, partners, events,…?
  • Ga je regelmatig reageren bij een ander?

En dan bedoel ik niet vlug een duimpje zetten, nee… Ga échte betrokkenheid creëren in je community vanuit je hart en je expertise. Als je dat niet doet, dan mis je de clou van het hele social media gebeuren.

 


 Creëer zélf betrokkenheid in je community vanuit je hart en je expertise. Als je dat niet doet, dan mis je de clou van het hele social media gebeuren.


 

TIP 6: Bepaal een duidelijke social media strategie

En hoe kan je dit alles nu in een haalbare flow gieten voor jezelf? Zodat je niet elke dag uren verspilt aan je social media en toch consistent meer volgers op je Facebook mag verwelkomen?

En nog belangrijker: zodat die volgers ook effectief klant worden bij jou?

Daarvoor heb je een duidelijke social media strategie nodig. Wil je het social media spel serieus spelen, dan is het nodig om vooraf bewust uit te dokteren welke acties je doet, wanneer, hoe, hoelang en hoeveel keer.

💡 LEESTIP
Wil je weten hoe je zo’n sterke social media strategie bepaalt? Lees dan verder in dit blogartikel.


 

Smaakt deze sales & business blog naar meer?

Kom dan proeven van de Sales & Business Optimalisatiedag (online) of het 360° Sales Seminar (live). Beide events zijn bedoeld om het vuur onder jouw business stevig aan te wakkeren.

Doe je mee met allebei? Dan krijg je al meteen een fikse korting! Kom je naar het Sales Seminar als VIP? Dan krijg je de S&B Optimalisatiedag er GRATIS bij, bovenop nog vele andere cadeautjes.

Nog niet aangemeld? Zeker doen! Zie ook onderaan deze pagina.

PS: Heb je nog vragen of wil je extra tips toevoegen? Ik lees je reactie graag in de comments! 😉

 

 

Wie is Karina Urbina?

Dé #1 autoriteit op het vlak van business & sales.

Karina’s ervaring in hr, business & sales heeft ervoor gezorgd dat ze, door middel van coaching en training, exact weet “hoe” je een bedrijf naar het volgende niveau moet brengen om te groeien. Ze heeft reeds 100-en klanten geholpen en blijft dit gepassioneerd doen met de nodige gedrevenheid, motivatie en enthousiasme. Ze geeft écht om haar klanten en hun succes! Ze helpt ondernemers zodat zij heer en meester worden van hun eigen succes en dat ze in alle vrijheid kunnen ondernemen zonder financiële zorgen.


 

Ready for some serious action?

Hieronder vind je een overzicht van alle activiteiten die ik organiseer.

Bruisende seminars, energieke webinars, leerrijke masterminds, special events en zoveel meer.

Speciaal voor jou! En voor al wie klaar is om zijn business te boosten.

See you there!

Naar de agenda

Ben je al aangemeld voor het 360° Sales Seminar?

 Het ‘360° Sales Seminar’ is een live seminar waar Karina Urbina, het podium betreedt om haar persoonlijke kennis en tips & tricks over ondernemen en sales met jou te delen. En vooral hoe je jouw sales & jouw business vanuit een 360°- perspectief moet benaderen om beter, sneller en efficiënter te verkopen, online en offline.

Momenteel vroegboekticket aan € 97

Geef me meer info

De Sales & Business Optimalisatiedag

Tijdens deze online workshop duiken we met een gelijkgestemde groep ondernemers een hele dag lang in de wondere wereld van verkopen en groeien met je business. Wat is sales precies en wat is jouw eigen salescontext? Aan de hand van mijn werkboek en jullie eigen cases, ontrafelen we het salesgesprek en de customer journey.

Standaardticket € 97

Geef me meer info

Blijf op de hoogte

Wil je tips & tricks om beter, sneller en efficiënter te verkopen?

SCHRIJF MIJ IN