Sales & Business Succes formule: 6 basispijlers van duurzaam business succes
Heel wat ondernemers studeren zich te pletter met maar 1 doel: ongezien business succes. Ze denken dat ze alles moeten weten over Instagram, e-mailmarketing, ChatGPT, Google Ads, etc. Ze vergaren massa’s kennis, maar verliezen ondertussen heel wat tijd.
Want weet je wat het is? Je kan niet alles onder de knie krijgen. Door te focussen op die kleine stukjes van je business, ga je nooit verder kijken dan je neus lang is. En ga je nooit kunnen ondernemen op je gemak, zonder zorgen of stress.
Weet je wat het nog is? De markt wordt steeds harder. Een e-book of webinar is niet meer genoeg. Je klanten verwachten méér van jou. Ze willen authenticiteit en kwaliteit zien, zonder zich gepusht te voelen. Dat zijn heel wat checks, akkoord.
Daarom werk ik met mijn klanten volgens de Sales & Business Succes formule, hetzij de 6 basispijlers van duurzaam business succes.
IN DIT ARTIKEL:
- Business succes vanuit je authentieke ik
- Een futureproof businessmodel
- Heer en meester over je kanalen
- Een slimme sales strategie
- Sterke sales mindset en verkoopskills
- De beste opschalingstechnieken
1 - Business succes vanuit je authentieke ik
De eerste pijler van duurzaam business succes is dat je onderneemt vanuit je eigen identiteit en kracht. Vanuit je authentieke ik.
Authentiek ondernemen? Dat is simpelweg jezelf durven zijn, ook in een zakelijke omgeving. Dat is weten wie je bent, je ego loslaten en jezelf kwetsbaar durven opstellen. Waarbij kwetsbaar niet gelijkstaat aan zwak, net niet. Er is heel wat moed nodig om te spreken en te handelen vanuit je hart. Om zowel je business successen áls je mislukkingen te delen.
Wie helemaal zichzelf kan zijn in zijn of haar business, voelt zich veel gelukkiger. Dat straal je af op je omgeving, waardoor je ook meer de juiste mensen gaat aantrekken. Vanuit die flow maak je oprechte verbinding met je klanten. Je zal zien, verkopen gaat dan plots veel makkelijker.
๐ Hoe je jouw authentieke stem vindt als ondernemer? Lees verder in dit blogartikel: Authentiek communiceren en ondernemen.
2 - Een futureproof businessmodel
Een standaard businessmodel geeft antwoord op deze vragen: wat verkoop je, aan wie, aan welke prijs en via welke kanalen? Cruciaal om dat helder te hebben nog voor je business in de running is.
Toch zijn er nog veel ondernemers die er op het gevoel aan beginnen. “We zien wel hoe het loopt onderweg”, luidt het daar. Helaas kruisen die ondernemers vroeg of laat mijn pad. “Het werkt niet, Karina. Ik zit compleet vast.” En dat verwachte business succes? Tja, dat blijft ook uit.
Het Business Model Canvas (BMC) is het bekendste model om mee aan de slag te gaan. Als basis is dit wel oké, maar ikzelf werk er niet mee. Waarom niet? Omdat dit model niet futureproof is. Het houdt geen rekening met factoren buiten je macht om, zoals een pandemie of een ernstige ziekte.
Hoe vang je die onvoorziene tegenslagen op? Door in je businessmodel van bij de start te zorgen voor een passieve inkomstenstroom. Ik noem het mijn AB Businessmodel, met een A-business waar je hoofdinkomsten uit komen en een B-business die zorgt voor een financiële buffer.
๐ Een voorbeeld van zo’n AB businessmodel heb ik voor je uitgeschreven in dit blogartikel: Een futureproof businessmodel zónder Canvas.
3 - Heer en meester over je kanalen
Dan staat je businessmodel op poten, maar dat is nog geen garantie op business succes. Want hoe ga je je producten en diensten precies aan de man brengen?
Jouw markt heeft 3 belangrijke kanalen die je eerst goed in kaart brengt:
- Social media
- E-mailmarketing
- Offline kanalen
Je kan geen business succes ervaren als je niet inzet op alle 3 deze domeinen tegelijk. Leer ze dus eerst goed kennen: wat kan je ermee, hoe zet je ze op, welke tools, hoeveel tijd besteed je aan elk kanaal, wat levert het je op?
Toen ik jaren geleden begon als sales coach, geloofde ik vooral in social media. Facebookadvertenties liepen toen nog als een trein. Ik stuurde hier en daar wel eens een mail, maar was niet gericht bezig met e-mailmarketing. Ik had het ook niet echt nodig. Netwerken deed ik wel.
Ondertussen zijn er veel collega’s bijgekomen en zitten de socials fel verzadigd. Het Facebook van vandaag bevat zoveel advertising dat de mensen het niet meer leuk vinden. Toch? Dat vraagt dus om een andere approach van de markt.
Ik verzorg nog steeds m’n social media, omdat ik weet: zo connecteer ik met m’n volgers. Maar daarnaast zet ik nu ook in op e-mailmarketing, want daar haal ik veel meer conversies uit. En actief gaan netwerken, keynotes geven of je prospect trakteren op een zakenlunch doet ook nog steeds wonderen.
๐ Hoe je al deze kanalen mooi op elkaar laat aansluiten (want ook dat is een kunst), lees je in dit blogartikel: Een nieuw product lanceren: het geheime recept.
EXTRA TIP!
Wist je dat ik ook een online groepstraining organiseer rond het topic: doeltreffende productlancering met maximale impact.
Dat zijn 6 videomodules + 6 praktische avondsessies online. Je huiswerk stuur je door naar Karina, waarna je gerichte feedback krijgt, zowel individueel als in groep. De bedoeling is te leren van elkaar (en elkaars fouten ๐). Concreet resultaat: jouw sales- & emailflow 100% ready to launch!
Doe je mee?
4 - Een slimme sales strategie
Als je inzicht hebt in je online en offline kanalen, is het tijd om je sales strategie op te zetten. Je sales strategie of sales flow is de weg die je uitstippelt om maximaal business succes te behalen. Sommigen spreken van een sales funnel. Die term heb je ongetwijfeld ook al gehoord.
Een sales funnel wordt traditioneel voorgesteld als trechter of tornado: breed vanboven en smal onderaan. Het principe hierachter is dat je bovenaan je funnel veel mensen “vangt”. Die volgen automatisch de klantenreis die jij voor hen hebt opgezet. Helemaal onderaan wordt een beduidend lager aantal mensen klant.
Hoe ik dat zie? Bij een sales funnel zet ik het product centraal. Welke weg moet dat product afleggen om maximaal verkocht te geraken? Daarbij vertrek ik vanuit de eindcijfers, de salesdoelen, en werken we van achter naar voor. Zo kom je tot een veel efficiëntere en effectievere sales strategie.
๐ In dit artikel vertel ik je waarom je dit zo belangrijk is en welke 3 fasen een goeie sales funnel moet bevatten: Jouw sales funnel en de kracht van buzz.
5 - Sterke sales mindset en verkoopskills
De vijfde pijler waar mijn Sales & Business Succes formule op rust, is de sales mindset en de verkoopskills van de ondernemer zelf.
Want weet je, ik kom maar weinig ondernemers tegen die écht graag verkopen. Jij? Ik neem het je absoluut niet kwalijk. Want je wil gewoon doen wat je het allerliefste doet: je praktijk runnen, je producten maken, je opleidingen geven. Maar verkopen? Bweik.
Natuurlijk – en dat weet jij ook – hoort verkopen er evenzeer bij. Het is zelfs redelijk cruciaal, want zonder verkoop geen omzet. Bon, hoe doe je dat dan op een manier die én bij je past én impact maakt bij je klant?
Wel, ik heb goed nieuws. Want ook die klant snakt vandaag naar meer verbinding, meer echtheid en meer authenticiteit. Mensen kopen van mensen, nu meer dan ooit. Zij willen weten wie de mens is achter je bedrijf. Verkopen komt neer op jezelf kennen en jezelf durven tonen.
๐ Over sterker in je businessschoenen leren staan, schreef ik dit blogartikel: Meer zelfvertrouwen: waarom die 101 trips jou NIET helpen.
๐ Leren hoe je je volgende verkoopgesprek laat eindigen in een YES? Lees hier verder: Je verkoopgesprek voorbereiden mét succes.
6 - De beste opschalingstechnieken (voor exponentieel business succes)
Tot nu toe heb je gelezen dat duurzaam business succes er komt door te ondernemen:
- vanuit je authentieke ik,
- met een futureproof businessmodel,
- via de juiste kanalen,
- dankzij een slimme sales strategie,
- en je eigen sterke mindset en skills.
Dat is de basis van een gezonde onderneming, klopt.
Maar … wat als je plots je plafond bereikt? Je business draait goed, de verwachte omzet komt binnen, je werkt op een aangenaam tempo, maar je denkt stiekem: is dit het nu? Wat moet je met al die andere businessideeën? The sky is the limit! Toch?
Wel, beste ondernemer, als je dit punt hebt bereikt, wordt het tijd om dat plafond te doorbreken en op te schalen. Want ja, jij kan zeker in alle vrijheid ondernemen. En nee, je hoeft daarvoor niet 24/7 zelf aan de slag te zijn.
Eén van die opschalingstechnieken is business partnerships aangaan. Een business partner helpt je exponentieel te groeien, zonder grote kosten of risico’s. Uiteraard staat hier wel iets tegenover van jouw kant.
๐ De grootste valkuilen en best practices van een partnership lees je in dit artikel: Het perfecte partnership voor je business.