Sales funnel: de ware betekenis en de kracht van BUZZ

Sales funnel: de ware betekenis en de kracht van BUZZ

 

“Als ondernemer móet je een sales funnel hebben”, hoorde je gisteren nog op een event. Euhm, oké... Je weet ongeveer wel wat het is, maar ken je ook de ware betekenis achter zo’n sales funnel?

Daarmee bedoel ik: weet je eigenlijk waarom die sales funnel zo belangrijk is voor je business? Ken je de 3 cruciale fasen? En creëer je wel genoeg buzz rond je aanbod?

In dit blogartikel krijg je antwoord op bovenstaande vragen en ontdek je de kracht van authentieke sales.

 

IN DIT ARTIKEL:

  • Wat is een sales funnel?
  • Waarom heb je een sales funnel nodig?
  • De 3 cruciale fasen van jouw sales funnel
  • De kracht van BUZZ: zet jij die al in?
  • Wanneer is je sales funnel succesvol?

 

Wat is een sales funnel?

Welk beeld komt spontaan in je op als je denkt aan een sales funnel? Juist… een trechter.

Met een brede top, waar je lekker veel leads kan verzamelen die stapsgewijs door je funnel omlaag reizen. Onderweg vallen er mensen af, wat heel normaal is. Helemaal onderaan blijven de trouwe fans over. Die zijn met veel minder, maar hebben echt niet veel nodig om klant te worden.

Da’s de klassieke voorstelling van een sales funnel. Maar wie me kent, weet dat ik sales en business net ietsje anders bekijk. 😉

Mijn definitie van een sales funnel luidt: de weg die jouw product of dienst doorloopt om massaal verkocht te geraken. Zie je, ik zet veel liever het product centraal.

En ik bekijk het hele verkoopproces van achter naar voor. Ik vertrek vanuit de cijfers en concrete doelen en werk bottom-up. Waarom? Op die manier werk je een veel efficiëntere en effectievere sales funnel uit.

💡 In dit blogartikel lees je verder over de basis van een steengoeie sales funnel.

 


“Je sales funnel moet kwaliteit bieden bij elke stap. Hij moet jóuw handtekening dragen, wil je de mensen 100% overtuigen om voor jou te kiezen.”


 

Waarom heb je een sales funnel nodig?

Welke betekenis je een sales funnel ook meegeeft – top down trechter of bottom-up tornado – feit blijft dat je die verschillende stappen nodig hebt om tot een goeie verkoop te komen.

🌱 Verkopen is een psychologisch proces

Want het is niet omdat je potentiële klant een probleem heeft, dat hij automatisch bij jou gaat kopen. Die klant krijgt heel veel triggers per dag en staat constant voor de keuze: welk product / welke dienst past perfect bij mij?

Mensen worden niet zomaar klant, nee. Je gaat eerst een zaadje planten in hun hoofd. Vervolgens blijf je dat zaadje water geven, zodat het rustig kan groeien. Laat het maar wortelen, terwijl je aandacht blijft geven… en vertrouw erop: plots is je werk klaar om te oogsten! 😊

✨ Bouw een diepgaande connectie op

Elke stap in dit groeiproces is cruciaal. Je mag niks overhaasten en geen enkele fase overslaan. Anders riskeer je de klant kwijt te spelen in deze gekke wereld vol ruis en afleiding.

Voel je ’t zelf ook? Hoe belangrijk het is geworden om een diepgaande connectie op te bouwen met je publiek? Da’s dus de ware betekenis van je sales funnel.

Elke ondernemer snapt het principe van een funnel wel, .maar weinigen bieden ook écht kwaliteit bij elke stap. Je funnel moet jóuw handtekening dragen, wil je de mensen 100% overtuigen om voor jou te kiezen.

 

De 3 cruciale fasen van jouw sales funnel

Nu, wat zijn die cruciale stappen dan? Ik heb het jou gemakkelijk gemaakt en alle mini-stapjes samengebonden tot 3 grote fasen:

 

Fase 1: Trek je leads aan met de juiste freebie

Eerst wil je natuurlijk zoveel mogelijk potentiële klanten aantrekken. De ideale manier om dat te doen is met een gratis weggever, een freebie. Denk aan een gratis cursus, webinar, adviesgesprek…

Maar wat veel ondernemers zich te weinig afvragen in deze fase: trek ik hiermee wel de juiste klanten aan?

📖 Een voorbeeld: Een klant van mij geeft voedingsadvies aan mensen met een maagverkleining. Haar allereerste freebie was een receptenboekje. Tof, denk je nu. En ja, haar freebie werd gesmaakt. Maar… niet alleen door haar ideale klant. Iedereen die graag gezond kookte, had iets aan dit e-book. Gevolg: haar sales funnel zat voor meer dan de helft gevuld met niet-ideale klanten. Jammer, toch.

Dus als jij een freebie in elkaar steekt, zorg dan dat hij 300% afgestemd is op jouw doelgroep. Zorg dat je al van bij de start van je funnel je leads classificeert. Of liever: je klanten classificeren zichzelf op het moment dat ze jouw freebie bestellen.

Zo vult jouw vijver zich efficiënt en effectief met de juiste vissen. Nu komt het erop aan om je leads nog verder te kwalificeren.

 


“Je wil vooral betrokkenheid creëren bij je volgers. Ga in interactie, zorg dat ze reageren én reageer terug. Wees daarbij gewoon jezelf, laat dat masker vallen.”


 

Fase 2: Warm je fans op met authentieke marketing

In deze fase van je sales funnel maak je van je leads zoveel mogelijk prospects. Wat is het verschil? Een prospect heeft een overduidelijke interesse in jouw product of dienst. Die blijft hooked.

Hoe warm je jouw leads op? Met authentieke marketing. Wakker hun verlangen naar jouw aanbod aan door:

  • Je unieke expertise te delen op je blog
  • Verbindende posts te plaatsen op social media
  • Waardevolle opvolgmails en nieuwsbrieven te sturen

En wat hier vooral heel belangrijk is: je wil betrokkenheid creëren bij je volgers. Ga in interactie, zorg dat ze reageren, ga zelf reageren op hun kanalen. Wees daarbij gewoon jezelf, laat dat masker vallen.

Ik heb het hier natuurlijk over die know-like-trust opbouwen. Je volgers moeten je eerst leren kennen, daarna sympathiek vinden en tot slot vertrouwen. Pas dan worden ze klant.

 

Fase 3: Win klanten met een onweerstaanbaar aanbod

In de laatste fase ga je van die opgewarmde fans heel bewust klanten maken. Je laat ze gericht converteren. Maar hoe doe je dat?

Door een onweerstaanbaar aanbod te presenteren. Een aanbod dat perfect aansluit op wat er zich op dat moment afspeelt in het hoofd van je fans. Verdiep je in het koopproces van de klant, hoe ze keuzes maken. Leer je product succesvol lanceren. Leid je fans zelf naar de allerbeste oplossing.

Alleen… ken je de gemiddelde conversieratio van een sales funnel? Slechts 2 à 3% van je totale aantal leads zullen ooit klant worden. Niks mis met jou of je aanbod, hoor. Twee tot drie mensen van elke 100 contacten zullen converteren, meer niet.

Dus wil je een consistente stroom aan klanten? Dan lukt dat niet met 100 mensen in je vijver. De uitdaging van je hele sales funnel is om veel volume te creëren. It’s a numbers game…

 

💡 EXTRA LEESTIP!

In dit blogartikel ‘Wat is emailmarketing en moet dat nu echt?’ leer je hoe je dit waardevolle kanaal precies inzet om het maximum uit je sales funnel te halen. Wat is emailmarketing wel? Wat is het vooral NIET? Plus: 5 tips om je return instant te boosten.

 

 

De kracht van BUZZ: zet jij die al in?

Buzz… da’s een Engelse term voor ‘geroezemoes’ of ‘gezoem’. In marketingtaal is dat een strategie om zoveel mogelijk mensen te bereiken en warm te maken voor je aanbod. Zet jij die buzz al in?

Zo’n 4 tot 6 weken vóór je eigenlijke productlancering is het ideale moment om buzz te creëren. Noem het gerust een pre-launch, waarbij je al een waarschuwingsschot lost: ‘Hey fans, er komt iets geweldigs aan!’

Nu, we willen wel opschalen en de massa bereiken. Toch? Zorg dat je buzz creëert op 3 niveaus:

1 – Social media

Jouw social media kanalen zijn echt bedoeld om sociaal te zijn. Dus hier streef je die interactie na: stel vragen, hou polls, reageer op comments en hou vooral de conversatie gaande.

Uiteraard heb je het dan over je expertise en de topics die je volgers bezighouden. Da’s die buzz.

Bied ondertussen geregeld je freebie (gratis weggever) aan, zodat er systematisch leads bijkomen op je mailinglijst, het begin van je sales funnel.

 

2 – Emailmarketing

Ondertussen schakel je slim je emailmarketing in. Neem nu dat je gratis webinars geeft met als ultieme doel je trainingen verkopen.

Dan kan je hiervoor ook buzz creëren via je bestaande mailinglijst. Doe dat wel op een subtiele manier. Vraag de mensen niet hardweg om in te schrijven voor je webinar, maar maak ze eerst bewust.

Hoe? Stuur je nieuwste blogpost rond, deel het laatste nieuws in je branche of stel hier ook eens een vraag, rechtstreeks aan je warme fans. Wedden dat je antwoord krijgt? 😊

 


“Het zijn net die gesprekken, waar je 1-op-1 gaat met je lead, die het verschil maken voor later. Wie van je concurrenten trekt die tijd nog uit?”


 

3 – Offline sales

Dit laatste kanaal wordt tegenwoordig veel te vaak vergeten. Terwijl dat pre-internet net de belangrijkste pijler was: je offline sales. De persoonlijke aanpak, van mens tot mens.

Als je gaat netwerken, kan je evenzeer buzz verspreiden. Gewoon door jezelf voor te stellen, te praten met je doelpubliek en vooral te luisteren. Wat hebben ze nodig? Waar zitten ze mee? Wat willen ze opgelost zien? Op het einde vraag je of je hen mag toevoegen aan je mailinglist. Voilà!

Vergeet ook niet na je webinar na te bellen. Het zijn net die gesprekken, waar je 1-op-1 gaat met je lead, die het verschil maken voor later. Wie van je concurrenten trekt die tijd nog uit?

 

Dieper ingaan op deze buzzy materie? Hou m’n masterclasses in de gaten! Dit thema komt regelmatig terug.

 

💡NU AL KLAAR OM OP TE SCHALEN?

Tijdens de online groepstraining ‘Opschalen door een knallende productlancering’ leer je precies die stappen te zetten in jóuw sales funnel om tot effectieve verkoop te komen. Je bouwt zelf je emailflow correct uit, zowel inhoudelijk als salesmatig. Iets voor jou? Welkom! 🤗

 

Om dit blogartikel in schoonheid te eindigen…

 

Wanneer is je sales funnel succesvol?

Je hebt alle kennis in de praktijk omgezet en alle verkooptips toegepast? Super! Dan komt het er nu op neer je prestaties goed te blijven monitoren.

Neem nu voor je webinar:

  • Hoeveel mensen komen op je landingspagina terecht?
  • Hoeveel daarvan schrijven zich in voor je webinar?
  • Hoeveel daarvan hebben er je webinar gevolgd?
  • Hoeveel mensen hebben daarop je upsell gekocht?
  • Hoeveel leads openen je e-mails daarna en waar klikken ze op?

Meten is weten, dat weet je al lang. En op basis van die cijfers stuur je je acties bij.

Een sales funnel is net als een klok, met allerlei radartjes die perfect op elkaar afgestemd moeten zijn. Aan jou om ze te finetunen tot de wijzers vanzelf ronddraaien. Dan kan je spreken van succes.

 

 

Smaakt deze sales blog naar meer?

 

 

Of kom een hele dag live proeven op het 360° Sales Seminar (live). Dit bruisende event is bedoeld om het vuur onder jouw business stevig aan te wakkeren. En dat voor géén geld. Echt.

Voor slechts 149 euro werk jij een hele dag áán je business, samen met mij en een pak andere enthousiastelingen. Kom bijleren over: businessmodellen, social media, sales strategie, sales mindset en zelfvertrouwen, opschalingstechnieken, sales flows en e-mailmarketing.

Nog niet aangemeld? Zeker doen!