Home   

Het perfecte partnership voor je business: wat, waarom, hoe + 5 best practices

 

“Yihaaa, wij gaan samenwerken!” Dat wordt vlug gezegd, hé. Maar als je zo’n partnership voor je business (want dat is het) niet goed omkadert, dan wordt het heel waarschijnlijk een fail.

Elk partnership wordt opgestart vanuit goeie intenties, uiteraard. Ondernemers voelen een klik, zitten op eenzelfde golflengte en beslissen op die basis om samen te werken.

Dan verstrijken de maanden… en gebeurt er niks meer. Wat eens zo waardevol leek, sterft een stille dood. Dat gaat dikwijls zo bij kleine kmo’s, want daar is de gunfactor zeer groot. Maar ze laten ook zeer veel groeikansen liggen.

Hoe kom je wel tot het perfecte partnership voor je business, waar je effectief meer omzet uit haalt? Ik vertel het jou graag in deze blog, tot de marges gevuld met info en best practices.

 

IN DIT ARTIKEL:

  • Wat is een business partnership?
  • Niet te verwarren met affiliate partner
  • Waarom business partnerships aangaan?
  • Hoe kies je de juiste partner voor je business?
  • Het perfecte partnership: 5 best practices

 

Wat is een business partnership?

De kurkdroge definitie van een partnership luidt: “een overeenkomst op handelsgebied”. Tja, zover was je zelf ook al. 😏 Maar wat moet je je daar nu concreet bij voorstellen?

Een business partnership is altijd een samenwerking tussen 2 partijen, gebaseerd op duidelijke afspraken en met een mooie win-win tot gevolg.

Het woordje “partner” is daarbij cruciaal. Want je kan alleen een succesvolle partnership aangaan, als er voldoende raakpunten zijn. En dat win-winprincipe moet er ook bij, want welk nut heeft een partnership voor je business anders? Je wil niet alleen geven, maar ook iets winnen. Toch?

Móet het altijd evenredig tweerichtingsverkeer zijn? Daarmee bedoel ik: “Jij levert mij 10 klanten op in ruil voor 15% commissie en ik geef jou hetzelfde terug”. Nee, dat hoeft niet. Een partnership kan ook prima eenzijdig verlopen, als je dat zo hebt afgesproken.

En ook: het hoeft niet altijd om geld te draaien. Je kan ook meer zichtbaarheid, een groter bereik of extra volgers op social media winnen.

 

 

Niet te verwarren met affiliate partner

Een partnership voor je business aangaan is nog iets anders dan affiliate partner worden.

In dat geval zetten grote bedrijven - denk aan Bol.com - een affiliate program op, waarvoor ze zoveel mogelijk (kleinere) affiliate partners ronselen. Hier steekt altijd een commissiesysteem achter.

Jij (als affiliate) beveelt hun producten of diensten aan op je website en/of social media. Als iemand klant wordt via jouw affiliate link, dan krijg jij een bepaald percentage op de verkoop. Klaar.

Affiliate partnerships draaien dus puur om de verkoop, rechttoe-rechtaan, zonder emotie.

 

Pssst… in onze webshop vind je boeiende businessboeken, in samenwerking met Bol.com. 😉

 


Als je wil opschalen x2, x5 of zelfs x10, dan is een partnership ideaal. Want 1+1 = 3. Partners helpen jou exponentieel groeien, zonder grote kosten of risico’s.


 

Waarom business partnerships aangaan?

Bij een business partnership is het finale doel natuurlijk ook verkopen. Je wil een consistente flow van klanten op gang krijgen door anderen voor jouw kar te spannen. Duidelijk.

Maar… wanneer beslis je nu juist om op zoek te gaan partners? Wel, als je merkt dat je je plafond hebt bereikt. Je omzet geraakt niet hoger dan een bepaald niveau, want er zijn maar 24 uur per dag en je hebt maar zoveel middelen.

Als je dan wil opschalen x2, x5 of zelfs x10, is een partnership ideaal. Want:

  • 1+1 = 3. Partners helpen jou exponentieel groeien.
  • Je kan vrijwel meteen starten.
  • Er zijn geen grote kosten aan verbonden.
  • Je loopt geen grote risico’s. Wat heb je te verliezen?

Voor sommige ondernemers zijn partnerships zelfs een businessstrategie. Dan verkopen ze hun producten of diensten enkel indirect, via hun partners. Wat dan weer een heel andere manier van werken is.

 

💡 Wist je dat je ook partner kan worden van Karina Urbina?

Als jij, net als ik, al een flink netwerk hebt uitgebouwd met waardevolle contacten, dan kunnen we elkaar helpen aan meer zichtbaarheid, meer klanten en dus ook meer omzet. Wat denk je?

👉 Ontdek hier wat onze langetermijn win-win inhoudt.

 

 

En dan nu een veelgestelde vraag…

Hoe kies je de juiste partner voor je business?

Inderdaad, su-per-belangrijk! Want je business partnership valt of staat met je partnerkeuze. Ik geef je 3 vuistregels mee om de juiste partner te vinden:

1 - Zoek een complementaire partner, geen concurrent

Dat lijkt misschien logisch, maar je staat ervan versteld hoeveel ondernemers partnerships aangaan met een concurrerende business. Veelal is dit indirect en zijn ze zich hiervan niet bewust.

❌ Zo hoort het niet:

  • Een grafisch ontwerper helpt haar klanten - soms wel, soms niet - met copywriting. Zij gaat samenwerken met een copywriter. Op een bepaald moment zullen die twee toch concurreren met elkaar.
  • Of twee coaches, elk in hun vakgebied, die dezelfde klant kunnen helpen. Die klant heeft maar 1 budget te besteden: aan wie? Zoiets voelt niet goed, nee.

Ga dus op zoek naar een partner die complementair is met jouw business, die jouw aanbod idealiter aanvult. Zo kan je doorverwijzen naar elkaar zonder ongemakkelijke gedachten of gevoelens.

✅ Zo kan het wel:

  • Een boekhouder gaat een partnership aan met een business coach. De boekhouder is steengoed met cijfers, de coach met marketing & sales. Hier is geen sprake van concurrentie.
  • Een webdeveloper maakt websites voor ondernemers. Een copywriter schrijft voor hetzelfde doelpubliek. Dit zijn ideale partners om elkaars business te voorzien van een mooie klantenflow.

 

2 - Ga voor een evenwaardige partner

Daarmee bedoel ik een businesspartner met een visvijver van dezelfde grootorde.

Want het gaat niet op om jouw waardevolle netwerk open te stellen, terwijl de andere daar met de beste bedoelingen haast niets tegenover kan zetten.

Ga eens na: hoeveel mensen staan er op hun emailinglijst? Bij hoeveel netwerkorganisaties zijn ze aangesloten? Hoeveel exposure kunnen ze jouw business geven? Voor wat, hoort wat…

Als jouw business (of die van de andere partij) nog te junior is, dan wachten jullie beter tot je elkaar een rijkelijk gevuld netwerk kan bieden.

 

3 - Denk verder dan “ik gun het jou”

We flappen het er heel vlug uit: “Ge zijt een sympathieke, ik gun het u!” Maar op die losse grond zal je partnership niet lang standhouden. Langs beide kanten niet.

Beter is om bewust tijd te stoppen in je toekomstige partner en hem goed te leren kennen. Want hij zal jou tenslotte aanprijzen bij zijn netwerk. Hij pakt een commerciële taak op voor jou.

Vraag je af: hoe goed kent je partner jou en je aanbod? Hoe goed kan hij jouw business “verkopen”?

 

💡 EXTRA TIP!
Weet je met wie je de beste partnerships hebt voor je business? Iemand met wie je al eerder hebt samengewerkt: je klant of je leverancier. Die zijn al fan van jou en zijn bereid om die longterm commitment aan te gaan.

 

 

Het perfecte partnership voor je business? 5 best practices

 

1 - Formaliseer je partnership!

Wat is jouw eerste reactie als iemand je voorstelt: “Ah, zeg! Ik wil gerust gratis training komen geven aan je community.” Zeg je dan: “Tof, laten we meteen een datum prikken?”

Dit soort “offers” is tricky, want… denk eens goed na. Wie wint hier iets bij? Jij gooit je hele community te grabbel aan deze ondernemer. Super voor hem, maar wat krijg jij? Een big no-go dus.

Zorg dat je zulke samenwerkingen formaliseert. Dat wil zeggen: op papier zet, met alle details van het business partnership, inclusief de win-wins. Voor wat hoort wat, remember?

 

2 - Wees selectief!

Wees selectief in je partnerkeuze, dat wist je al. Maar wees jezelf er ook van bewust dat je in elkaars netwerk binnenkomt.

Hierbij geldt het gezegde: You never get a second chance to make a first impression. En die eerste indruk hangt in dit geval volledig af van je partner.

Denk dus ook op dat vlak goed na over met wie je gaat samenwerken en waarom.

 

3 - Test het commitment!

Zelfs al heb je een goeie partner gekozen en het partnership voor je business geformaliseerd, dan nog kan het enthousiasme snel dalen.

In het begin zijn die goeie intenties er nog, van weerskanten. Beide partners doen hun best, tonen commitment. Maar hoe zit dat na enkele maanden? Niet iedereen blijft zijn afspraken even gedreven nakomen.

Daarom: test het wederzijdse commitment eerst uit. Geef jezelf en je partner de mogelijkheid om de overeenkomst te ontbinden na deze testfase.

 


Een business partnership draait om een diepgaande relatie in vertrouwen, verbinding, vriendschap zelfs. Dit is meer dan “Ik gun het u”. Dit is “Ik geloof in u”.


 

4 - Investeer tijd!

Een partnership is vrijwel kosteloos en risicoloos voor je business, ja. Maar tijd kost het je wel.

Want kijk, je wil je partnerrelatie goed onderhouden. Het draait hier om een diepgaande relatie in vertrouwen, verbinding, vriendschap zelfs. Dit is meer dan “Ik gun het u”. Dit is “Ik geloof in u”.

Dus maak enkele keren per jaar bewust tijd voor je partner(s), op de goeie ouderwetse manier. Met een lekker etentje of een goed glas erbij trek je die banden stevig aan.

Zo hou je het partnership sterk en dat merk je aan het resultaat voor je business.

 

5 - Volg je winst op!

Een nadeel aan business partnerships is dat er weinig controle is. De afspraken staan op papier, ja…

Maar je kan niet van je partner eisen om te bewijzen dat hij moeite heeft gedaan. Dat zou vreten aan het wederzijdse vertrouwen.

Wat dan wel? Je kan de tastbare resultaten bijhouden en opvolgen. Komt er maar geen klant jouw kant op? Wacht geen maanden om dit te signaleren.

Je mag best wel eens polsen hoe het loopt bij de andere partij. Indien nodig, zoeken jullie samen hoe het beter kan. Want tenslotte… zijn jullie partners. Right? 😊

 

Smaakt deze sales & business blog naar meer?

Kom dan een hele dag proeven op het 360° Sales Seminar (live). Dit bruisende event is bedoeld om het vuur onder jouw business stevig aan te wakkeren. En dat voor géén geld. Echt.

Kom je naar het Sales Seminar als VIP? Dan krijg je de Sales & Business Optimalisatiedag (online) er GRATIS bij, bovenop nog vele andere cadeautjes.

Nog niet aangemeld? Zeker doen! Meer info onderaan deze pagina.

PS: Heb je nog vragen of wil je extra tips toevoegen? Ik lees je reactie graag in de comments! 😉

 

 

 

Wie is Karina Urbina?

Dé #1 autoriteit op het vlak van business & sales.

Karina’s ervaring in hr, business & sales heeft ervoor gezorgd dat ze, door middel van coaching en training, exact weet “hoe” je een bedrijf naar het volgende niveau moet brengen om te groeien. Ze heeft reeds 100-en klanten geholpen en blijft dit gepassioneerd doen met de nodige gedrevenheid, motivatie en enthousiasme. Ze geeft écht om haar klanten en hun succes! Ze helpt ondernemers zodat zij heer en meester worden van hun eigen succes en dat ze in alle vrijheid kunnen ondernemen zonder financiële zorgen.


 

Ready for some serious action?

Hieronder vind je een overzicht van alle activiteiten die ik organiseer.

Bruisende seminars, energieke webinars, leerrijke masterminds, special events en zoveel meer.

Speciaal voor jou! En voor al wie klaar is om zijn business te boosten.

See you there!

Naar de agenda

Ben je al aangemeld voor het 360° Sales Seminar?

 Het ‘360° Sales Seminar’ is een live seminar waar Karina Urbina, het podium betreedt om haar persoonlijke kennis en tips & tricks over ondernemen en sales met jou te delen. En vooral hoe je jouw sales & jouw business vanuit een 360°- perspectief moet benaderen om beter, sneller en efficiënter te verkopen, online en offline.

Momenteel vroegboekticket aan € 97

Geef me meer info

De Sales & Business Optimalisatiedag

Tijdens deze online workshop duiken we met een gelijkgestemde groep ondernemers een hele dag lang in de wondere wereld van verkopen en groeien met je business. Wat is sales precies en wat is jouw eigen salescontext? Aan de hand van mijn werkboek en jullie eigen cases, ontrafelen we het salesgesprek en de customer journey.

Standaardticket € 97

Geef me meer info

Blijf op de hoogte

Wil je tips & tricks om beter, sneller en efficiënter te verkopen?

SCHRIJF MIJ IN