Meer winst maken met je bedrijf? Zo kan het ook!
Je wil meer winst maken met je bedrijf? Oké, dan schud ik hier direct enkele standaardtips uit m’n mouw: verhoog je prijzen, boost je productiviteit, werk efficiënter, verlaag je bedrijfskosten, onderhandel met je leveranciers en/of neem personeel aan.
Implementeer een combinatie van deze tips en je zal meer winst maken, gegarandeerd. Maar draait je business daar werkelijk om? Neen. Als je denkt in dit artikel meer te lezen over de tips hierboven, dan moet ik je helaas ontgoochelen. Leesvoer genoeg op Google.
Wil je daarentegen gelukkiger en vrijer ondernemen, dichter bij jezelf dan ooit? En op die manier meer winst maken? Lees dan vooral verder.
IN DIT ARTIKEL:
- Het gevaar van meer winst maken
- Welke strategie volg jij nu om winst te maken?
- Jij verandert, je markt verandert… dus je strategie ook!
- Je businessmodel als stevig fundament (3 tips)
Het gevaar van meer winst maken
In deze maatschappij wordt meer winst maken gezien als een must. “Time is money” is een perfecte illustratie van wat de moderne mens als zijn hoogste goed acht. Tijd, dus. En daar geef ik onszelf 100% gelijk in.
Maar tijd alleen maar linken aan geld? Alsof we niks anders mogen doen met onze tijd? Daar vind ik dat we flink de mist zijn ingegaan. Want wat hebben we gecreëerd? Een maatschappij vol prestatiedrang en de daaruit voortvloeiende burn-outs.
Als het hoofddoel van je business is “meer winst maken”, dan ben je niet gezond bezig. Dan blijven je opties beperkt tot jezelf in bochten wringen en/of jezelf kapotwerken. Om nog maar te zwijgen van alle financiële zorgen die je sowieso hebt, want daar ligt je hele focus op. Het zal nooit genoeg zijn.
Als het hoofddoel van je business is “meer winst maken”, dan ben je niet gezond bezig. Dan blijven je opties beperkt tot jezelf in bochten wringen en/of jezelf kapotwerken.
Welke strategie volg jij nu om winst te maken?
En nu zeg je: “Jamaar Karina, ik móet toch winst maken? Anders groeit m’n business niet.”
Natuurlijk, je hebt overschot van gelijk. Geld vormt een wezenlijk onderdeel van je bedrijf. Maar de vraag die je je beter stelt, is deze: welke strategie volg ik om die winst te maken?
Laten we even terugkeren in de tijd. Weet je nog toen je startte met je bedrijf? Je had toen een plan, een bepaalde strategie om je doelen te realiseren. Toch? Hoe staat het er nu mee?
Drie fouten die ik ondernemers zie maken:
Fout 1: Er is geen strategie
Het overgrote deel van de ondernemers die ik ontmoet (en die vastzitten in hun business) blijken nooit een strategie gehad te hebben om winst te maken.
Ze zijn gewoon gesprongen en proberen van alles uit onderweg. Ze hanteren verschillende tactieken door elkaar en zeggen dan: oei, dat werkt niet. Waarop ik antwoord: logisch, want er zit geen strategisch fundament onder. Je werkt niet doelgericht naar iets toe.
Zonder doelen heb je ook geen realistische verwachtingen. Zo is het een utopie te denken dat je eerste masterclass al direct 300 kijkers zal tellen. Zo werkt het dus niet. Je moet testen en optimaliseren… gun jezelf die TIJD.
Fout 2: Een ander na-apen
Nog een valkuil waar ondernemers in trappen: ze nemen klakkeloos een strategie over die voor anderen heeft gewerkt. Dat kan zijn van een collega-ondernemer, een concurrent of iemand die je zijn of haar methode aanleert.
Waarom werkt andermans strategie 9 op de 10 niet voor jou? Omdat die niet past bij jou en jóuw sterktes. Voor mij werkt 100% online marketing bijvoorbeeld niet. Mijn sterkte is live in interactie gaan met mensen. Tijdens m’n 360° Sales Seminar spat de energie ervan af. Dan ben ik op m’n best en – logisch gevolg – trek ik de mooiste klanten aan.
Waar word jij gelukkig van? Wat geeft jou energie? Onthou: die energie straalt af op je doelpubliek. Zij gaan aan van jouw enthousiasme en komen automatisch naar je toe.
💡 EXTRA LEESTIPS!
Dieper in die strategische marketing duiken? Dan heb ik maar liefst 3 extra blogs voor jou, bomvol tips & tricks: Hoe maak je reclame voor je bedrijf? , Over een slimme positionering marketing , Hoe zet je Google Mijn Bedrijf strategisch in? Extra tip: sla deze artikels op bij je bookmarks.
Fout 3: Niet (durven) evalueren
Tot slot zijn er veel ondernemers die blindelings doordoen uit angst om te falen. Maar “falen” als ondernemer bestaat niet. Je neemt risico’s, ja. En je hebt geen glazen bol. Dus dan kan het al eens anders uitdraaien.
Wees niet krampachtig blind voor wat fout loopt. Zelfs als solo-ondernemer ben je de CEO van je eigen bedrijf. Het is jouw taak om kritisch na te denken en te dúrven kijken naar wat beter kan.
Doe dat met een objectieve blik en neem je leiderschapsrol op. Wat werkt wel, wat werkt niet meer? Los van vriendschappen en emoties neem je dan de beste beslissingen voor jou en je organisatie.
Jij verandert, je markt verandert… dus je strategie ook!
Eenzelfde business strategie om winst te maken kan je bedrijf nooit 10 jaar lang dienen. Zelfs 1 jaar is al te veel. Want jij verandert, je markt verandert en de maatschappij verandert. Razendsnel, zoals je weet.
Ideaal is om je strategie 6-maandelijks te evalueren. Vraag jezelf af:
- Word ik nog steeds gelukkig van deze manier van werken?
- Behaal ik er de gewenste resultaten mee?
- Wat levert mijn bedrijf me exact op in energie, tijd en geld?
Als blijkt dat het ergens scheef zit, dan moet je je strategie aanpassen. Het komt erop aan snel in te grijpen, zodat je geen onnodige energie, tijd of geld verliest.
Dat deed ikzelf ook, toen ik merkte dat m’n gratis masterclasses afgelasten toch niet de beste beslissing bleek. Na enkele maanden dalende cijfers voerde ik ze weer in. Zo wist ik zeker wat echt werkte en m’n instroom van klanten is weer op peil.
💡 Een succesvolle sales & business strategie
Heb je jouw businessdoelen nog niet helder voor ogen? Is je doelgroep niet echt afgelijnd? Twijfel je of je aanwezig bent op de juiste platformen, online en offline? Evalueer je je marketingacties te weinig of misschien wel nooit? In de 3-daagse live training Een succesvolle sales & business strategie achterhalen we het samen. En jij gaat naar huis met een concreet en helder actieplan.
Je businessmodel als stevig fundament (3 tips)
Een strategie bouw je nooit op los zand…
De basis van jouw strategie is een stevig businessmodel. Dat zet je op poten voor (breed geschat) 3 tot 5 jaar. Onderweg kan je je businessmodel dan nog finetunen.
Ook hier staat persoonlijk geluk centraal. Want finaal, waarom doen we dit? Niet omdat we veel omzet of winst willen maken. Maar omdat we gelukkig willen zijn en voldoening willen krijgen uit wat we het liefste doen.
Drie tips voor een stevig businessmodel:
Tip 1: Blijf weg van de standaardmodellen
Wist je dat ik jaren heb gewerkt in rekrutering en selectie? Dat helpt me nu enorm als ik een businessmodel uitteken voor een klant.
Dan kom ik niet aandraven met een standaardmodel om geld te verdienen, nee. Ik kijk eerst en vooral naar de persoon in kwestie:
- Waar zitten jouw werkelijke talenten?
- Waar word je zielsgelukkig van?
- Hoe kunnen we dat vertalen naar een business?
Een businessmodel-op-maat waarmee je ook winst maakt? Uiteraard.
Binnen de drie jaar, gaf ik haar op een blaadje, zou ze voelen dat er iets cruciaals ontbrak. De boel zou wel draaien, maar zijzelf zou niet gelukkig zijn.
Tip 2: Zoek je eigen sprankel
Dit doet me denken aan een klant van mij, een coach, die echt een bruisende energie bezit. Ik vergelijk haar wel eens met een “bruiswaterke”.
Zij vroeg of ik voor haar een businessmodel kon bedenken dat uitsluitend op online activiteiten draaide. Wel, ik floot haar terug. Want dat paste helemaal niet bij haar energie. Binnen de drie jaar, gaf ik haar op een blaadje, zou ze voelen dat er iets cruciaals ontbrak. De boel zou wel draaien, maar zijzelf zou niet gelukkig zijn.
Beter is je business te bouwen rond je persoon, zodat je tot je volle kracht en authenticiteit kan komen. Zorg dus dat je eerst je eigen sprankel, je eigen identiteit kent. Vertek vandaaruit.
Tip 3: Gun jezelf ook vrijheid
Een businessmodel-op-maat waarmee je winst maakt én gelukkig bent. Klinkt al mooi, hé? Dan wil ik nog een belangrijke factor in het ondernemen aanstippen, namelijk: vrijheid.
Zorg dat je ook genoeg vrijheid en vrije tijd integreert in je businessmodel. Je hoeft je niet kapot te werken. Zelfs al werk je graag en kan je lang doorgaan, je lichaam en geest hebben op tijd en stond ontspanning nodig.
Jouw ideale businessmodel helpt je dus NIET om veel winst te maken, maar is WEL de basis van het type leven dat JIJ wil leiden. Zodat je in alle rust kan ondernemen en zonder zorgen kan doen wat je graag doet, waar en wanneer je dat wil.
Dat noem ik pas winst maken!