Google Mijn Bedrijf pagina: hoe zet je die strategisch in?

Google Mijn Bedrijf pagina: hoe zet je die strategisch in?

 

Vaak vergeten of stiefmoederlijk behandeld: je Google Mijn Bedrijf pagina. Heb jij jouw bedrijf al op Google gezet? En heb je er ook al het maximum uitgehaald? Aha! Daarom ben je waarschijnlijk hier.

Want je weet eerlijk gezegd niet zo goed wat je er allemaal mee kan, met dat Google My Business account. Laat ik je nu al vertellen: véél. Veel meer dan de meeste ondernemers denken.

In dit uitgebreide artikel loods ik je door de wat, de waarom én de hoe. En we gaan zelfs verder: hoe werf je klanten via Google op lange termijn?

 

IN DIT ARTIKEL:

  1.  Wat is Google Mijn Bedrijf (GMB)?
  2.  Waarom een Google Mijn Bedrijf pagina?
  3.  Maar eerlijk: GMB heeft ook 1 groot nadeel
  4.  Hoe jouw Google Mijn Bedrijf pagina strategisch inzetten?
  5.  Laat Google voor je werken op lange termijn
  6.  Conclusie: Haal het maximum uit Google

 

1 - Wat is Google Mijn Bedrijf / Google My Business (GMB)?

Google Mijn Bedrijf is een gratis platform van Google, te vergelijken met een mini-website. In deze tool verzamel je de belangrijkste informatie over je business: je contactgegevens, je aanbod, je openingsuren, je Google reviews,…

Als mensen uit jouw streek op zoek zijn naar jouw type bedrijf, producten of diensten, dan kan je Google My Business pagina zomaar als kennisvenster verschijnen, rechts van de zoekresultaten. Of tussen de lokale zoekresultaten in Google Maps.

Mensen die jou al kennen en je bedrijfsnaam opzoeken, krijgen je GMB-profiel 100% zeker te zien. Daar vinden ze dan allerlei extra (overtuigende) informatie, nog zonder door te klikken. Handig, hé!

Elke ondernemer heeft er dus baat bij om een Google My Business account op te zetten. Opgelet: niet elk bedrijf mag van Google zo’n pagina inrichten. Hier lees je de richtlijnen.

 


Met heel weinig inspanning zorg je ervoor dat die warme leads jóu vinden in plaats van omgekeerd. Daarom heeft elke ondernemer baat bij een Google Mijn Bedrijf account.


 

2 - Waarom een Google Mijn Bedrijf pagina?

Een Google Mijn Bedrijf pagina heeft volgens mij 2 duidelijke voordelen:

  • GMB is helemaal gratis. Het kost je enkel wat tijd en moeite om jezelf extra zichtbaar te maken bij lokale zoekopdrachten en in Google Maps.

 

  • Deze mensen zijn al op zoek naar jou, je producten of diensten. Ze hebben al een zekere interesse. Ze zijn al “opgewarmd” en da’s toch helemaal anders dan bij koude prospectie.

Met andere woorden: met heel weinig inspanning zorg je ervoor dat die warme leads jóu vinden in plaats van omgekeerd. Daarna is het wel nog aan jou om ze te overtuigen door te klikken naar je website en/of contact op te nemen.

 

3 - Maar eerlijk: GMB heeft ook 1 groot nadeel

En dit nadeel geldt voor iedereen: het kan wel eens heel omslachtig worden om je Google Mijn Bedrijf pagina op te zetten.

Beheer je nog geen GMB-profiel?

  • Zoek jezelf dan eens op in Google Maps, zowel op bedrijfsnaam als op je adres.
  • Zie je al een GMB-profiel? Dan kan je dat claimen.
  • Zie je nog geen GMB-profiel? Dan kan je je bedrijf toevoegen.

Maar dan ben je er nog niet! Door je bedrijf te claimen of aan te melden weet Google nog niet hoe waarachtig je bent.

Daarom moet je je bedrijf laten verifiëren door Google. En dat kan wel eens lang duren…


 

Ben je door de kwaliteitscontrole geraakt? Super! Dan is het tijd voor de strategie. 😊

4 - Hoe jouw Google Mijn Bedrijf pagina strategisch inzetten?

Hoe zorg je er nu voor dat je Google My Business profiel maximaal wordt vertoond in Google? Door niet zomaar wat in te vullen, nee… Wel door strategisch te werk te gaan.

 

👉 Vul je Google Mijn Bedrijf pagina helemaal in

Hoe meer informatie je in je GMB-pagina stopt, hoe hoger/vaker Google je laat zien bij de lokale zoekresultaten. Voeg ook relevante foto’s en video’s toe.

Vul nauwkeurig en gedetailleerd in:

  • Je bedrijfsnaam (de correcte!)
  • Beschrijving van je bedrijf (informeer en overtuig)
  • Je volledige bedrijfsadres
  • Je website en telefoon
  • Afsprakenlink (contactpagina, calendly,…)
  • Openingstijden (hou up-to-date!)
  • Primaire categorie van je business (kernactiviteit)
  • Secundaire categorieën
  • Je producten en diensten (je etalage!)
  • Voor restaurants: je menu

 

👉 Weef SEO keywords door je teksten

Als je zegt Google, dan zeg je automatisch SEO. Dat staat voor Search Engine Optimization of zoekmachineoptimalisatie. Keywords of zoekwoorden zijn de basis van SEO.

Eens je weet welke keywords je ideale klant intikt om producten en diensten zoals de jouwe te vinden, kan je die strategisch in je teksten verweven.

Google baseert zich op die zoekwoorden om de best mogelijke resultaten naar boven te halen voor zijn gebruikers. Logisch dus dat je hierop inspeelt.

 

👉 Post wekelijks op je GMB

Je Google Mijn Bedrijf pagina mag je ook zien als een extra social media kanaal. Want ook hier is een newsfeed voorzien, net zoals bij LinkedIn, Facebook of Instagram.

Ik raad je aan om wekelijks een post te plaatsen op je GMB, met visuals erbij en een link naar je website. En nee, je hoeft het warm water niet uit te vinden. Recycleer gewoon de posts van je andere kanalen.

Nieuws, evenementen, aanbiedingen,… Laat authentiek zien hoe het reilt en zeilt in je business. Google laat jouw GMB-posts maar al te graag zien!

 


Google reviews zijn cruciaal voor je online imago. Zorg dat je er zoveel mogelijk hebt, met hoge quotering en voldoende inhoud. Dan beloont Google je dubbel en dik.


 

👉 Verzamel zoveel mogelijk Google reviews

Dat was misschien het eerste waar je aan dacht bij Google Mijn Bedrijf? Welja, de reviews op Google zijn cruciaal geworden voor je online imago en credibiliteit.

Hier geldt de regel: zorg dat je er zoveel mogelijk hebt, met hoge quotering en voldoende inhoud. Dan beloont Google je dubbel en dik.

Enne… maak je geen illusies: mensen zijn maar zelden geneigd om uit zichzelf een review te posten. Ze vergeten dat gewoonweg. Dus is het aan jou om hen een zetje te geven.

Maak er een gewoonte van je klanten te mailen met de vraag een Google review te plaatsen. Geef hen al een paar vragen mee die ze kunnen beantwoorden. Stop de link erbij naar je Google reviews.

Wedden dat je plots veel meer respons krijgt? 😉

 

👉 Maak ook je website SEO-proof

Natuurlijk wil je niet alleen hoog scoren in de lokale zoekresultaten. Je wil het liefst op zoveel mogelijk relevante zoekwoorden gevonden worden. Toch?

Dat kan je bekomen met je website, voor oneindig veel keywords... En weet je wat? Hoe beter je website SEO-proof is ingericht, hoe meer dat ook je lokale vindbaarheid ten goede komt.

Want zoals altijd in online marketing: het één versterkt het ander…

 

💡 GRATIS MASTERCLASS

Alles weten over meer klanten werven via Google Mijn Bedrijf? Je bent meer dan welkom in m’n gratis Masterclass “Google Mijn Bedrijf als commerciële strategie”. Check hier de eerstvolgende datum


 

5 - Laat Google voor je werken op lange termijn

Als we het hebben over Google, dan kan ik je deze kennis maar moeilijk onthouden…

M’n gouden raad voor jou is – naast je Google Mijn Bedrijf pagina – ook een SEO-contentstrategie uit te (laten) dokteren op lange termijn. Zodat je langzaam maar zeker je online autoriteit opbouwt.

Hoe dan?

 

👉 Start met SEO-bloggen

Een blog ken je wel, uiteraard. Maar wist je dat je nu een SEO-blog aan het lezen bent? Da’s een blog die heel specifiek is ingericht om te scoren in Google voor een setje van keywords. Zodat deze pagina op de eerste pagina verschijnt bij een relevante zoekopdracht.

Was het je al opgevallen? Waarschijnlijk niet. 😉 En hoe komt dat?

Omdat schrijven voor Google – of SEO-copywriting - al lang niet meer zo robotachtig is als vroeger. Het is zelfs zo dat Google je teksten afstraft als die overgeoptimaliseerd zijn. Denk maar aan je tekst volproppen met zoektermen. Leest niemand graag!

 

👉 Pak het authentiek aan

Want Google zet jóuw klant centraal en kijkt door diens ogen naar je website:

  • Staan er interessante, kwalitatieve teksten op?
  • Gaan die teksten dieper in op een bepaalde expertise?
  • Toont de auteur aan dat hij/zij ervaring heeft in zijn/haar vakgebied?
  • Is hij/zij een autoriteit in zijn/haar branche? Of is dat het doel?
  • Komt de hele website geloofwaardig, betrouwbaar en authentiek over?

Wil je hoger scoren met je website in Google, dan is dat de weg die je moet inslaan. Lijkt je veel werk? Tja, dat kan ik niet ontkennen…

Maar omgekeerd geldt ook: als je een website laat maken en je kijkt er niet meer naar om, dan scoor je gegarandeerd nooit in Google. En een pak minder met je Google Mijn Bedrijf pagina!

  


Een onderbouwde SEO-blogstrategie levert je steeds meer bezoekers op. Nieuwe bezoekers die met je connecteren en nadien klant worden. Warme klanten, jazeker!


 

👉 Hoe ziet een goeie SEO-blog er dan uit?

Eigenlijk is het simpel. Hou je ideale klant voor ogen en schrijf:

  • een uitgebreid, authentiek artikel,
  • over jouw kennis, expertise en ervaring,
  • binnen een afgebakend vakgebied,
  • op een natuurlijke en helpende manier.

Uiteraard gaat hier wel best grondige SEO-research aan vooraf…

 

👉 Onderzoek eerst je online markt

Wat zoeken mensen juist op in Google? Welke zoekwoorden gebruiken ze daarvoor? Hoeveel mensen doen dat en hoe vaak? Wat schrijven je concurrenten over deze topics?

Dat zijn allemaal parameters die je uiteindelijke SEO-blogstrategie bepalen. Een strategie die je gegarandeerd meer bezoekers oplevert. Nieuwe bezoekers die met je connecteren via je waardevolle blogs en nadien klant worden.

Warme klanten, jazeker!

 

👉 Laat je ondersteunen door een SEO-expert

Schrijf ik m’n SEO-blogs zelf? Nee. Authentiek zijn wil niet zeggen dat je alles zelf moet doen.

Ik schakel de hulp in van SEO-wizard Myriam Beeckman. Zij onderzoekt en schrijft m’n SEO-blogs, inclusief de blog die je nu leest (hellow daar! 👋 – nvdr).

Myriam onderzoekt eerst het blogtopic SEO-gewijs, komt daarna de expertise bij mij halen en schrijft de SEO-blog uit in mijn tone of voice. Schrijf jij liever zelf? Myriam geeft ook SEO-copytrainingen aan schrijfgrage ondernemers. Aanrader!

Dat zo’n SEO-blogstrategie effectief werkt, bewijst onderstaande grafiek:

M’n website wordt gevonden voor steeds meer relevante keywords, wat steeds meer gerichte bezoekers oplevert. Bron: Ubersuggest 

 

Conclusie: Haal het maximum uit Google

Er zijn zoveel manieren om reclame te maken voor je bedrijf. Maar als er 1 kanaal bovenuit springt, dan is het wel Google.

Want kijk: jij hebt sowieso een website en elke potentiële klant van jou tokkelt dagelijks op Google. Dan is het maar logisch dat je dit kanaal optimaal gaat inrichten om gevonden te worden:

  • Claim of maak je Google Mijn Bedrijf pagina aan.
  • Zet je GMB-profiel helemaal in orde met accurate info.
  • Blijf regelmatig posten op GMB en word een lokale topper.
  • Start met SEO-bloggen en groei exponentieel in Google.

 

💡 EXTRA LEESTIP

Nog voor je met GMB aan de slag gaat, loont het de moeite om eerst na te denken over je positionering en de bijhorende marketing. Daar lees je alles over in deze blog: Een slimme positionering marketing

 

 

Smaakt deze sales blog naar meer?

 

 

Of kom een hele dag live proeven op het 360° Sales Seminar (live). Dit bruisende event is bedoeld om het vuur onder jouw business stevig aan te wakkeren. En dat voor géén geld. Echt.

Voor slechts 149 euro werk jij een hele dag áán je business, samen met mij en een pak andere enthousiastelingen. Kom bijleren over: businessmodellen, social media, sales strategie, sales mindset en zelfvertrouwen, opschalingstechnieken, sales flows en e-mailmarketing.

Nog niet aangemeld? Zeker doen!