Een safe verdienmodel voor dienstverlening? Coaches en freelancers, deze is voor jou!

Een safe verdienmodel voor dienstverlening? Coaches en freelancers, deze is voor jou!

 

“Een verdienmodel voor dienstverlening, bestaat zoiets wel? Ik kan toch maar gewoon mijn uren rekenen?” 🤔 Als virtual assistant, coach, copywriter of consultant verkoop je jezelf. Of beter gezegd: je tijd. Je factureert per uur en… sja, that’s it.

Maar na een tijdje begint dat bij sommige freelancers en coaches toch te wringen. En terecht. Want je werkt je te pletter en dan is er ineens dat plafond waar je niet meer doorheen geraakt.

Wat jij nodig hebt, is een safe verdienmodel voor dienstverlening. Zo eentje dat je veilig laat groeien. Yes, dat bestaat! Ga vandaag al aan de slag met de must-do’s en gouden tip in dit blogartikel.

 

IN DIT ARTIKEL:

  • Wat is een verdienmodel?
  • 10 verschillende verdienmodellen
  • Freelancers en coaches, maak deze fouten niet
  • Wat kenmerkt een goed verdienmodel voor dienstverlening?
  • Gouden tip: Maak je verdienmodel op in verschillende niveaus
  • Onderneem vrijer én maak de klant blijer

 

Wat is een verdienmodel?

Een verdienmodel is niet helemaal hetzelfde als een businessmodel, maar er is wel een zekere overlap.

Bij je businessmodel teken je uit hoe je met je bedrijf waarde wil creëren, leveren en behouden. Wat verkoop je? Aan wie? Aan welke prijs? Via welke kanalen? Een superbelangrijke oefening die je best ook regelmatig herneemt om je koers gezond te houden.

Je verdienmodel is een wezenlijk onderdeel van je businessmodel en beantwoordt deze vraag:


Welke strategie volg je om geld te verdienen in ruil voor de waarde die je levert aan je klanten?


 

10 verschillende verdienmodellen

Er zijn veel verschillende verdienmodellen die je als business kan inzetten. Elk met hun voor- en nadelen.

In dit artikel gaan we niet dieper in op de details, maar ik som de 10 meest bekende verdienstrategieën wel effe op voor jou:

  • handelsmodel of transactiemodel: je verkoopt producten en diensten.
  • abonnementenmodel: je verkoopt abonnementen.
  • freemium verdienmodel: je basisproduct is gratis en je verkoopt upgrades.
  • verhuurmodel: je verhuurt of leaset een product.
  • servicemodel: je verkoopt onderhoudscontracten.
  • advertentiemodel: je verkoopt reclametijd en -ruimte.
  • verbruiksmodel: je verkoopt wat de klant verbruikt.
  • licentiemodel: je verkoopt je auteursrechten.
  • lokaas verdienmodel: je verkoopt onderdelen voor je unieke product.
  • uurtje-factuurtje: je verkoopt je eigen tijd.

Ben je coach of freelancer? Dan rinkelt dat laatste verdienmodel (typisch voor dienstverlening) heel waarschijnlijk een aantal belletjes. Of zijn het eerder rode vlaggen? 🤔

 

 

Freelancers en coaches, maak deze fouten niet

Wat zijn de fouten die ik vele freelancers en coaches zie maken met hun verdienmodel?

🚩 Geen verdienmodel

Vaak is er géén verdienmodel in de dienstverlening. Als freelancer of coach ben je goed in wat je doet en werk je al snel uurtje-factuurtje. Natuurlijk valt daar geld mee te verdienen.

Maar… wat als de volgende crisis uitbreekt? Wat als jijzelf een ongeval krijgt of zwaar ziek wordt? Dan verdien je plots geen geld meer en gaat jouw welvarende situatie pijlsnel de dieperik in.

🚩 Geen rust

De meesten verdienen ook geen geld als ze op vakantie gaan. Of als het wat stiller is bij de klanten. Als freelancer mag je ervan uitgaan dat je jouw jaaromzet op 10 maanden tijd moet realiseren. Nee, ik overdrijf niet.

Gevolg? Je plooit je dubbel in de weken en maanden dat je wel aan het werk bent. Als je geen slim verdienmodel opmaakt, dan heb je tussen de vakanties door nooit echt een moment van rust.

🚩 Geen toekomst

Stel: Petra heeft een bloeiende lingeriezaak, maar ze stopt ermee. Zij kan haar business verkopen, ja. Maar jij, als freelancer of coach? Hoe verkoop jij al die waardevolle knowhow? Moeilijk.

Jouw dienstverlening is pas verkoopbaar als jij jezelf op de markt hebt gezet als product. Klinkt misschien wat abstract, maar kan zeker. Denk maar aan een academy, bijvoorbeeld.

 

 

Bon. Tijd voor wat optimisme… 😊

Wat kenmerkt een goed verdienmodel voor dienstverlening?

Ben je freelancer of coach, dan moet je verdienmodel zeker beantwoorden aan het volgende:

💡 Tijdloos

Zorg dat je verdienmodel kan meegroeien met jou. Denk verder dan morgen. Waar wil je over 5 jaar staan? Is je verdienmodel daar nu al op voorzien? Maak het tijdloos.

 

💡 Flexibel

Hou je ook ruimte vrij voor verandering? Geen enkele dag ziet er hetzelfde uit, laat staan een kwartaal of een jaar. Vele verdienmodellen zijn statisch en weinig rekbaar. Zorg voor wat stretch op je verdienmodel.

 

💡 Brede doelgroep

Ik weet wel, je hebt je ideale doelgroep eindelijk helder… En nu wil ik dat je breder mikt? Opnieuw gaat het hier over ruimte laten, dit keer voor potentiële kopers in de toekomst. Want niet iedereen behoort tot je topklanten. Zorg dat je ook diensten hebt voor je “net niet ideale” doelgroep.

 

💡 AB business

In dit blogartikel kon je al lezen dat ik niet zo’n fan ben van het Business Model Canvas en dat ik zelf een alternatief heb uitgedokterd. Dat is het AB Business Model.

Het komt erop neer dat je naast je core business of A-business ook voor een buffer of B-business zorgt. Dit om de continuïteit van je inkomsten te bewaren en enig onheil in de toekomst voor te zijn.

 

💪 MUST-DO:

Beste freelancer en coach, neem je bestaande business eens onder de loep en analyseer: wat verkoop je nu? Hoe verkoop je? Verdien je genoeg? Rust je genoeg? Ben je futureproof bezig?

Tijdens de groepstrainingEen winstgevend businessmodel” ga ik samen met jou in de diepte. Je krijgt inzicht in jouw doelgroep, jouw aanbod, jouw prijszetting en groeipotentieel. Op basis van die inzichten teken je zelf de juiste fundering uit voor een gezonde en rendabele business.

>> Neem hier alvast een kijkje

 

 

Misschien toch al een (gouden) tip van de sluier? Oké dan, omdat jij het bent… 😉

Gouden tip: Maak je verdienmodel op in verschillende niveaus

Dit is echt een gouden tip waar je al direct mee aan de slag kan. Zeker doen, dus!

Kijk, niet iedereen zal onmiddellijk jouw klant worden. Mensen doen er gemiddeld 3 tot 18 maand over om overtuigd te geraken van je waarde. Plus: hun probleem moet groot genoeg zijn, vooraleer ze jouw hulp inroepen.

Werk daarom jouw verdienmodel dienstverlening uit in verschillende niveaus, waarbij je slim inspeelt op de verschillende “etappes” van de customer journey.

 

Niveau 1: Het gratis proevertje

Op het laagste niveau laat je geïnteresseerden gratis proeven van je aanbod. We noemen dit een gratis weggever of freebie. Da’s iets heel laagdrempeligs, dus gemakkelijk te “verkopen”. Het probleem van je klant is hier misschien nog niet groot genoeg, maar da’s niet erg. Blijf deze mensen opvolgen en triggeren om naar de volgende niveaus te gaan.

 

Niveau 2: De no-brainer

Het tweede niveau van je verdienmodel is nog steeds laagdrempelig, maar niet meer gratis. Je verkoopt hier een no-brainer dienst of product, zoals een online training. De prijs is geen issue, maar… zet daar wel een bom waarde tegenover. Laat de klant voelen dat JIJ de expert bent.

 


Het feit dat je klanten zelf de mate van begeleiding kunnen kiezen, geeft hen een gevoel van controle. Wees gerust: deze formule verkoopt.


 

Niveau 3: De groepstraining

Op dit moment geraakt de klant al goed overtuigd van je diensten, maar zijn nood is nog steeds niet hoog. Dan kan je hem wel een groepstraining of workshop voorschotelen, waarbij hij leert wat jij kan. De prijs valt hier gemiddeld te noemen. Als de klant in jou gelooft, is hij bereid dit neer te tellen.

 

Niveau 4: De groepstraining + 1-op-1

Willen ze toch graag begeleiding op maat? Dan kan dat op dit niveau van je verdienmodel dienstverlening. Maar daar staat wel een prijskaartje tegenover. Het feit dat je klanten zelf de mate van begeleiding kunnen kiezen, geeft hen een gevoel van controle. Wees gerust: deze formule verkoopt.

 

Niveau 5: Het individueel traject

Op het allerhoogste niveau bedien je jouw VIP-klanten aan je allerhoogste tarief. Jouw tijd en expertise zijn dan exclusief voor hen. Als je daar de andere niveaus tegenover zet, valt die prijs prima te verantwoorden. En klanten die superdringend jouw hulp nodig hebben? Die betalen dat.

 

 

Onderneem vrijer én maak de klant blijer

Veel freelancers en coaches werken enkel op dat 5de niveau. Dat is hun hele verdienmodel. Of zeg maar: gouden kooi. Herkenbaar? 😉

Zodus, nu werk je voor elke klant op het allerhoogste niveau. Maar vraag je ook je allerhoogste prijs? Aha, en waarom niet? Voel je het verschil in waardeperceptie, zo zonder die onderliggende niveaus?

Van zodra je verschillende diensten en producten aanbiedt, die meegroeien met de behoefte van je klant, zal je veel sneller en gemakkelijker verkopen. En achteraf is de klant ook meer tevreden, want je hebt hem geholpen volgens zijn wensen en portemonnee.

Jij onderneemt vrijer én de klant is blijer… Wat wil je nog meer?

 

 

Smaakt deze sales blog naar meer?

 

 

Of kom een hele dag live proeven op het 360° Sales Seminar (live). Dit bruisende event is bedoeld om het vuur onder jouw business stevig aan te wakkeren. En dat voor géén geld. Echt.

Voor slechts 149 euro werk jij een hele dag áán je business, samen met mij en een pak andere enthousiastelingen. Kom bijleren over: businessmodellen, social media, sales strategie, sales mindset en zelfvertrouwen, opschalingstechnieken, sales flows en e-mailmarketing.

Nog niet aangemeld? Zeker doen!