Het belang van jouw klant aandacht te geven!

 

Onlangs was ik op een netwerkavond en ontmoette ik een leverancier met wie we regelmatig samenwerken.

We zijn dus geen wildvreemden meer van elkaar. Er is al een zeker vertrouwen en uiteraard ook een wederzijdse sympathie.

Logisch lijkt me. 

Ik ontmoet onze leverancier dus tijdens een netwerkavond. Ik zat aan een tafel, samen met andere ondernemers. Hij begroet iedereen en geeft hen een hand. Hij gaat het rijtje af en komt bij mij. En geeft mij ook een hand.

Ik ben verbaasd, want meestal geeft hij mij een kus. Maar aangezien hij mij zijn hand uitreikt, geef ik hem ook de mijne.

Bon, ik zou ik niet zijn als ik hem niet onmiddellijk zou gezegd hebben: “Helaba, krijg ik geen kus?”

Hij schrikt, geeft me een kus en gaat verder.

Het vreemde was dat ik toch wel wat geschrokken was dat hij zo koel en formeel tegen mij deed, terwijl, in mijn perceptie, wij elkaar al redelijk goed kenden. Oké, weliswaar als klant en leverancier, maar toch …

En ja, ik was een beetje op mijn tenen getrapt. Waardoor onmiddellijk de gedachte bij mij opkwam: “Als dat zo is, dan moet ik misschien de volgende keer eens een andere leverancier aanspreken voor die welbepaalde diensten.”

 

Concreet:

Wat is er hier nu gebeurd?

Waarom reageerde ik zo hevig?

Waarom was ik kwaad en gekwetst?

Wel, heel eenvoudig: ik was eigenlijk in mijn ego gekrenkt.

Ik had niet de aandacht gekregen die ik verwachtte.

Klinkt eigenlijk stom als ik dit nu zo zeg, maar als ik eerlijk ben, dan gaat het wel daarover.

 

Wat leren we hier nu uit?

Dat een klant aandacht nodig heeft.

Dat een klant zich graag speciaal en uniek voelt.

Dat een klant deze aandacht verwacht van een leverancier bij wie hij al verschillende keren heeft gekocht.

 

Klinkt dit logisch? Absoluut!

Geeft iedereen de klant de nodige aandacht? Neen!

 

Moraal van het verhaal:

Of je nu in de prospectiefase zit, en je hebt nooit eerder met deze persoon gewerkt of je zit in het verkoopgesprek en hebt wel al met deze klant gewerkt of je hebt gewoon een informeel gesprek met een potentiële klant:

De klant moet zich als een koning voelen!

Is hij daarom de koning?

Neen, maar hij moet zich wel zo voelen.

 

Jij moet hem laten voelen dat hij belangrijk is. Dat jij hem duidelijk hebt opgemerkt. Dat je oprecht geïnteresseerd bent in hem. En dat je het aangenaam vindt om in zijn gezelschap te zijn. Geef hem jouw aandacht!

 

Het lijkt misschien melig, banaal of een detail, toch kan dit het verschil maken. Het zorgt er namelijk voor dat je gaat verkopen met een diepgaande connectie met de klant.

Mensen kopen niet enkel het product of de dienst. Mensen kopen ook voor en door mensen. Jij kan als persoon het verschil maken. Mensen gunnen het jou … of niet.

Diepgaande connectie creëren is een vaardigheid die je moet aanleren en vooral moet leren aanvoelen!

 

Ga eens na hoe jij omgaat met jouw bestaande klanten en jouw prospecten. Is dit eerder formeel of informeel? En indien de omgang formeel is - misschien vraagt de context dit - ga toch eens na hoe je de sfeer wat losser kan maken, persoonlijker, minder stijf. Zelfs de meest ‘stijve’ situaties zijn aangenamer met een ‘personal touch’.

 

Smaakt deze sales blog naar meer?

 

 

Of kom een hele dag live proeven op het 360° Sales Seminar (live). Dit bruisende event is bedoeld om het vuur onder jouw business stevig aan te wakkeren. En dat voor géén geld. Echt.

Voor slechts 149 euro werk jij een hele dag áán je business, samen met mij en een pak andere enthousiastelingen. Kom bijleren over: businessmodellen, social media, sales strategie, sales mindset en zelfvertrouwen, opschalingstechnieken, sales flows en e-mailmarketing.

Nog niet aangemeld? Zeker doen!