Het belang om jouw klant aandacht te geven!

 

Het belang om jouw klant aandacht te geven!


Onlangs was ik op een netwerkavond en ik ontmoet een leverancier waarmee we regelmatig samenwerken.

Ik durf te beweren dat onze ‘relatie’ ‘anders’ is dan bij een wildvreemde. Er is al een vertrouwen en uiteraard ook een wederzijdse sympathie.

Normaal lijkt me. 

Dus ik ontmoet onze leverancier tijdens een netwerkavond. Ik zat aan een tafel, samen met andere ondernemers. Hij begroet iedereen en geeft een hand. Hij gaat het rijtje af en komt bij mij. En geeft mij ook een hand.

Ik ben verbaasd, want meestal geeft hij mij een kus en aangezien hij mij zijn hand uitreikt, geef ik hem ook de mijne.

Bon, ik zou ik niet zijn als ik hem niet onmiddellijk zou gezegd hebben: “Helaba, krijg ik geen kus?”

Hij schrikt en geeft me dan een kus en gaat verder.

 Het vreemde was dat ik toch wel geschrokken was dat hij zo koel en formeel tegen mij deed, terwijl, in mijn perceptie wij elkaar al redelijk goed kenden. Ok weliswaar als klant en leverancier, maar toch…

En ja, ik was wat op mijn tenen getrapt. En onmiddellijk kwam de gedacht bij mij op: “Als dat zo is, dan moet ik misschien de volgende keer eens een andere leverancier aanspreken voor die welbepaalde diensten.”

 

Concreet:

Wat is er hier nu gebeurd?

Waarom reageerde ik zo hevig?

Waarom was ik kwaad en zo gekwetst?

Wel, heel eenvoudig: ik was eigenlijk in mijn ego gekrenkt.

Ik had niet de aandacht gekregen die ik verwachtte.

Klinkt eigenlijk stom als ik dit nu zo hoor, maar als ik eerlijk ben, dan gaat het wel daarover.

 

 Wat leren we hier nu uit?

Dat een klant aandacht nodig heeft.

Dat een klant zich graag speciaal en uniek voelt.

Dat een klant deze aandacht verwacht van een leverancier waar hij al verschillende keren bij heeft gekocht.

 

Klinkt dit logisch? Absoluut!

Geeft iedereen de klant de nodige aandacht? Neen!

 

Moraal van het verhaal:

Of je nu in de prospectiefase zit, en je hebt nooit eerder met deze klant gewerkt of je zit in het verkoopgesprek en hebt reeds met deze klant gewerkt of gewoon een informeel gesprek met een potentiële klant.

De klant moet zich als een koning voelen!

Is hij daarvoor de koning?

Neen, maar hij moet zich wel zo voelen.

 

Jij moet hem laten voelen dat hij belangrijk is. Dat jij hem duidelijk hebt opgemerkt. Dat je geïnteresseerd en oprecht gefocust bent op hem/haar. En dat je het aangenaam vindt om in zijn gezelschap te zijn. Geef hem jouw aandacht!

 

Lijkt misschien melig, lijkt misschien dom, en toch kan dit het verschil maken. Dit zorgt ervoor dat je gaat verkopen met diepgaande connectie met de klant.

Mensen kopen niet enkel het product of de dienst. Mensen kopen ook voor en door mensen. Jij kan als persoon het verschil maken. Mensen gunnen het jou of niet.

Diepgaande connectie creëren is een vaardigheid dat je moet aanleren en vooral moet leren aanvoelen!

 

Ga eens na hoe jij omgaat met jouw bestaande klanten en jouw prospecten. Is dit eerder formeel of informeel? En indien de omgang formeel is, misschien vraagt de context dit… ga toch eens na hoe je de sfeer wat losser kan maken, persoonlijker, minder stijf. Zelfs de meest ‘stijve’ situaties zijn aangenamer met een “personal touch”.

 


Vragen en reacties


VOLG MIJ OP YOUTUBE

Blijf op de hoogte

Wil je tips & tricks om beter, sneller en efficiënter te verkopen?

SCHRIJF JE HIER IN

Gratis toegang online cursus: Omgaan met bezwaren

En ontvang elke week praktische tips om beter, sneller en efficiënter te verkopen.

SCHRIJF MIJ IN
}
  •  

Blijf op de hoogte

Wil je tips & tricks om beter, sneller en efficiënter te verkopen?

SCHRIJF MIJ IN
Close

50% Voltooid

Laat even weten wie je bent en ik stuur je mijn tips & tricks om beter, sneller en efficiënter te verkopen.

~ Karina Urbina ~