Het belang en de impact om de juiste doelgroep te hebben

 

Het belang en de impact om de juiste doelgroep te hebben


 

Ik wil je graag het verhaal van Hermelien vertellen.

Hermelien is een klant en een fantastische vrouw met een ongelooflijk groot hart.

Ze spendeerde al haar (vrije) tijd aan het helpen van langdurig werklozen die  in een zeer precaire situatie zitten. Mensen die zowel sociaal als op arbeidsvlak volledig geïsoleerd zijn.

Op een dag besloot ze om meer te doen.

Ze wilde niet meer reactief met deze mensen werken, maar proactief.

En ze besloot om zelfstandige te worden, want ze had een fantastisch idee!

Door middel van crowdfunding verzamelde ze voldoende kapitaal om een platform te laten ontwikkelen om deze langdurig werklozen uit hun sociaal isolement  te halen. Een fantastisch idee! Een fantastisch project!

Enkele maanden na de lancering van haar platform kwam ze bij mij terecht, in paniek.

Want haar business rendeerde niet!

Ze snapte niet waarom. Het was nochtans een fantastisch idee dat absoluut noodzakelijk was voor deze mensen.

Ze zaten met een probleem. Ze hadden een duidelijke behoefte en nood om dit opgelost te zien. En toch werkte het niet …

Ze snapte het niet!

Hoe kon dit?

 

We analyseerden samen haar situatie.

Haar doelgroep waren langdurig werklozen die bovendien sociaal geïsoleerd waren.

Deze mensen hadden effectief een probleem. Door langdurig werkloos te zijn, waren ze volledig geïsoleerd geraakt.

Beseften deze mensen dat ze dit probleem hadden? JA!

Wilden deze mensen een oplossing voor dit probleem? ABSOLUUT!

Wat was dan het probleem? Dat deze bevolkingsgroep 2000 euro moest betalen om toegang te krijgen tot dit platform en neen, dat konden ze gewoonweg niet betalen!

Conclusie: Hermelien had geen GEEN RENDABEL BUSINESSMODEL.

Wat leren wij hieruit?

Dat het inderdaad belangrijk is om de juiste doelgroep te kiezen.

Dat het belangrijk is om de nood/de behoefte/het probleem/het verlangen van jouw doelgroep goed te begrijpen.

Dat jij met jouw business dé oplossing moet kunnen bieden aan jouw doelgroep.

Maar dat het belangrijk is dat deze doelgroep het ook effectief kan betalen!

Lesson learned:

Hoe groter het probleem van jouw doelgroep is, hoe groter de nood is om een oplossing te vinden voor dit probleem en hoe groter de kans is dat jouw doelgroep ervoor wil betalen!

Maar ze moeten het uiteraard ook wel kunnen …

 

Wie is jouw doelgroep? En welke oplossing bied jij voor hun probleem of verlangen?


Vragen en reacties


VOLG MIJ OP YOUTUBE

Blijf op de hoogte

Wil je tips & tricks om beter, sneller en efficiënter te verkopen?

SCHRIJF JE HIER IN

Gratis toegang online cursus: Omgaan met bezwaren

En ontvang elke week praktische tips om beter, sneller en efficiënter te verkopen.

SCHRIJF MIJ IN
}
  •  

Blijf op de hoogte

Wil je tips & tricks om beter, sneller en efficiënter te verkopen?

SCHRIJF MIJ IN
Close

50% Voltooid

Laat even weten wie je bent en ik stuur je mijn tips & tricks om beter, sneller en efficiënter te verkopen.

~ Karina Urbina ~