Dit is not done!

 

 

Toen ik pas als ondernemer begon, heb ik uiteraard een nieuwe website laten maken. Een spiksplinternieuwe website.

Ik was apetrots en telkens ik een kennis zag of hoorde, vroeg ik naar een reactie. En? Wat vind je ervan?

Gelukkig voor mij antwoordden de meesten dat ze mijn website goed en mooi vonden (oef!).

Maar op een bepaald moment vertelde de mama van een klasgenootje van mijn zoon me dat ze het taalgebruik op mijn website ongepast vond. Meer bepaald de jij-vorm vond ze niet kunnen.

Ze gebruikte zelfs de volgende harde formulering: “in de businesswereld is het gebruik van de JIJ-vorm NOT DONE!”

Not done? Not done? Op dat moment moest ik toch even héél hard op mijn tanden bijten.

Maar ik reageerde vriendelijk en trachtte mij te verantwoorden waarom ik dit zo deed. Dat ik als ondernemer de mensen ‘persoonlijk’ wil aanspreken, dat dit een ‘gerenommeerde Amerikaanse aanspreekmethode’ is, dat het mijn bedoeling is om de ‘drempel te verlagen’.

Maar zelfs dagen erna liet het me niet los!

Wat moest ik nu doen? Had ze gelijk of niet? Moest ik al mijn teksten en video's weer aanpassen?

Oooh neen, ik wilde er zelfs niet aan denken!

Maar dan dacht ik bij mezelf: 'maar wie bepaalt er in godsnaam wat al dan niet done is in onze maatschappij?' 

Done is wat de overgrote meerderheid doet, wat de regel is, wat doorsnee is.

Not done is iets anders, iets wat niet doorsnee is, vreemd.

En dus stelde ik mezelf de vraag: “Wat wil ik eigenlijk bereiken met mijn website en vooral met deze vorm van communicatie?”

En het antwoord was: “Ik wil dat mijn doelgroep die mijn teksten leest of video's bekijkt, zich aangesproken voelt, zich herkent in mijn verhaal en vooral dat ze de indruk krijgen dat ik hen 'persoonlijk' aanspreek. Je weet wel: een écht gesprek tussen 2 personen, face-2-face.”

En daar hoort nu eenmaal de JIJ-vorm bij.

 

En daar gaat het nu om: dat je de taal van jouw doelgroep spreekt! De taal waarin ze zich herkennen en die de drempel zo laag mogelijk houdt.

Dus als jouw doelgroep bijvoorbeeld kleine ondernemers of jonge mensen zijn, dan is de JIJ-vorm het meest geschikt. Is jouw doelgroep eerder concervatief, dan zou ik de u-vorm gebruiken.

Dus stel jezelf de vraag: “Wie is mijn doelgroep? Hoe spreken zij? Hoe willen zij zelf aangesproken worden? Hoe zorg ik ervoor dat de drempel zo laag mogelijk is? Waar voelen ze zich goed bij?”

En wees vooral niet bang om deze vorm dan systematisch te gebruiken bij elke communicatie.

Het gaat jouw relaties vergemakkelijken en uiteindelijk ook jouw sales.

 

Denk erover na en pas aan indien nodig!

Succes!

Vertel, gebruik jij de u-vorm of de jij-vorm? En waarom?

 

Smaakt deze sales blog naar meer?

 

 

Of kom een hele dag live proeven op het 360° Sales Seminar (live). Dit bruisende event is bedoeld om het vuur onder jouw business stevig aan te wakkeren. En dat voor géén geld. Echt.

Voor slechts 149 euro werk jij een hele dag áán je business, samen met mij en een pak andere enthousiastelingen. Kom bijleren over: businessmodellen, social media, sales strategie, sales mindset en zelfvertrouwen, opschalingstechnieken, sales flows en e-mailmarketing.

Nog niet aangemeld? Zeker doen!