Dit is not done!

 

Dit is not done!


 

Toen ik pas als ondernemer begon, heb ik uiteraard een nieuwe website laten maken. Een spiksplinternieuwe website.

Ik was apetrots en telkens ik een kennis zag of hoorde vroeg ik naar een reactie. En? Wat vind je ervan?

Gelukkig voor mij antwoordden de meesten dat ze mijn website goed en mooi vonden (oef oef).

Echter, op een bepaald moment vertelde de mama van een klasgenootje van mijn zoon me dat ze het taalgebruik op mijn website ongepast vond. Meer bepaald, de jij-vorm vond ze niet kunnen.

Ze gebruikte zelf de volgende harde formulering: “in de businesswereld is het gebruik van de JIJ-vorm "NOT DONE"!”

Not done? Not done? Op dat moment moest ik toch wel héél even hard op mijn tanden bijten.

Maar ik reageerde vriendelijk en trachtte mij te verantwoorden waarom ik dit zo deed. Dat ik als ondernemer de mensen "persoonlijk" wil aanspreken, dat dit een "gerenommeerde Amerikaanse aanspreek-methode" is, dat het mijn bedoeling is om de "drempel te verlagen.

Maar zelfs dagen erna liet het me niet los!

Wat moest ik nu doen? Had ze gelijk of niet? Moest ik nu alles wéér veranderen? De teksten aanpassen, de video's?

Oooh neen, ik wilde er zelfs niet aan denken!!

Dan dacht ik bij mezelf: 'maar wie bepaalt er in godsnaam wat wel done of niet done is in onze maatschappij?'

Done is wat de overgrote meerderheid doet, wat de regel is, wat doorsnee is.

Not done is iets anders, iets wat de doorsnee niet doet, vreemd.

 

En dan heb ik me de vraag gesteld: 'wat wil ik eigenlijk bereiken met mijn website en vooral met deze vorm van communicatie?'

En het antwoord was: ‘ik wil dat mijn doelgroep die mijn teksten lezen of video's bekijken zich aangesproken voelen, zich herkennen in mijn verhaal & vooral dat ze de indruk krijgen dat ik hen 'persoonlijk' aanspreek.’ Je weet wel: een écht gesprek tussen 2 personen face-2-face.

En daar hoort nu eenmaal de JIJ-vorm voor kleine ondernemers bij.

 

En daar gaat het nu om: dat je het taalgebruik van jouw doelgroep gebruikt! De taal spreekt van jouw doelgroep, waarin ze zich herkennen en de drempel zo laag mogelijk houden.

Dus als jouw doelgroep bijvoorbeeld kleine ondernemers of jonge gasten zijn, dan is de JIJ-vorm het meest geschikt. Is jouw doelgroep eerder concervatief, dan zou ik eerder de u-vorm gebruiken.

Dus stel jezelf de vraag: ‘wie is mijn doelgroep? Hoe spreken zij? Hoe willen zij zelf aangesproken worden? Hoe zorg ik ervoor dat de drempel zo laag mogelijk is? Waar voelen ze zich goed bij?’

En wees vooral niet bang om deze vorm dan systematisch te gebruiken bij elke communicatie.

Het gaat jouw relaties vergemakkelijken en uiteindelijk ook jouw sales.

 

Denk erover na en pas aan indien nodig!

Succes!

 Vertel, gebruik jij de u-vorm of de jij-vorm? En waarom?

 


Vragen en reacties


VOLG MIJ OP YOUTUBE

Blijf op de hoogte

Wil je tips & tricks om beter, sneller en efficiënter te verkopen?

SCHRIJF JE HIER IN

Gratis toegang online cursus: Omgaan met bezwaren

En ontvang elke week praktische tips om beter, sneller en efficiënter te verkopen.

SCHRIJF MIJ IN
}
  •  

Blijf op de hoogte

Wil je tips & tricks om beter, sneller en efficiënter te verkopen?

SCHRIJF MIJ IN
Close

50% Voltooid

Laat even weten wie je bent en ik stuur je mijn tips & tricks om beter, sneller en efficiënter te verkopen.

~ Karina Urbina ~