3 excuses om geen Facebook te gebruiken

 

 

En waarom je Facebook wel moet inzetten voor de groei van jouw business.

 

Voor veel ondernemers is Facebook een moeilijke.

“Gebruik ik Facebook nu wel of niet voor mijn business?”

“Moet ik daar wel of niet kostbare tijd in steken?”

“En wat brengt het mij op? Mijn doelgroep zit daar toch niet op?”

“Haal ik daar wel resultaten mee?”

 

Wat er ook van zij, veel ondernemers gebruiken redenen of beter gezegd excuses om Facebook professioneel niet in te zetten.

Waarom ik het woord excuses gebruik? Omdat je, na het ontdekken van de ‘redenen’, hoogstwaarschijnlijk van mening zal veranderen.

Zie hier de 3 meest voorkomende excuses dus.

Laten we ze eens samen analyseren.

 

  1. Mijn klanten zitten niet op Facebook!

Mijn klanten zitten op LinkedIn, maar niet op Facebook.

Is dat zo?

Ben je daar 100% zeker van? Neen.

Je vermoedt dit, je denkt dit, maar je weet eigenlijk het antwoord niet met 100% zekerheid.

Klopt hé?

Iedereen, of toch bijna iedereen zit op Facebook. En als ze vandaag niet op Facebook zitten, zullen ze er morgen op zitten. Het is een fenomeen dat nog steeds groeit, dus ik vermoed dat vroeg of laat quasi iedereen een Facebookprofiel zal hebben. Misschien niet altijd professioneel, maar sowieso wel privé.

Of het nu gaat om hr-verantwoordelijken, CEO’s, CFO’s of eender welke andere CO. Vroeg of laat zitten ze bijna allemaal, ALS MENS, op Facebook.

LinkedIn wordt vooral professioneel ingezet. Facebook misschien vooral privé. Of dat denk je. Maar aanwezig zijn ze.

En wat willen wij als ondernemer? Met onze doelgroep in contact komen! Met hen op één of andere manier communiceren, hen beter leren kennen en hen begrijpen. En of dit nu via LinkedIn of via Facebook is, dat doet er niet toe, als je maar een positief contact hebt.

 

  1. Facebook is enkel professioneel interessant binnen een Business-to-Consumer (B2C)-omgeving!

Voor de 2e maal: is dat zo?

Ben je daar 100% zeker van?

En ook hier weer: neen.

Wat wil een ondernemer? Zijn producten en/of diensten verkopen.

De verkoopcyclus kent 3 belangrijke factoren die bepalend zijn voor een positieve verkoop.

  1. Als je jouw potentiële klant kent en hij kent jou, dan is de kans groter dat hij bij jou zal kopen.
  2. Als je jouw potentiële klant kent, en hij vindt jou sympathiek, dan is de kans nog groter dat hij bij jou zal kopen.
  3. Als je jouw potentiële klant kent, en hij vindt jou sympathiek, en hij vertrouwt jou dan is er een heel grote kans dat hij bij jou zal kopen. Als er tenminste een behoefte aan jouw producten en diensten is.

Dit proces is heel goed beïnvloedbaar via Facebook. Je kan jouw kennissenkring vergroten door méér ‘vrienden’ te hebben die jouw klant kunnen worden. Via Facebook kunnen ze jou leren kennen en zien hoe competent je bent. Dat verkoopproces verloopt zo binnen een Business-to-Consumer, maar ook binnen een Business-to-Business-omgeving.

Dus laat dat excuus maar varen.

 

  1. Het neemt veel tijd!

Voor de 3e maal: is dat zo?

Ben je daar 100% zeker van?

Je kent het antwoord al … neen.

2 zaken wil ik hierover zeggen.

  1. Facebook vraagt maar 20 minuten per dag. Die tijd dient dan vooral om in interactie te gaan met je volgers. Ben je meer dan 20 minuten bezig, dan hou jij je wellicht bezig met de ‘plezierige’ kant van Facebook.
  2. Jouw berichten kan je heel gemakkelijk op voorhand inplannen. Zo hoef je daar niet elke dag nog mee bezig te zijn.

 

Dus inderdaad, allemaal excuses van ondernemers die beslissen om niet succesvol te zijn.

Oké, oké, ik stel het wat overdreven voor, maar deze 3 niet-valabele redenen moeten jou doen nadenken over waarom je Facebook WEL zou inzetten voor jouw business.

Ik ben nieuwsgierig om te horen wat je nu gaat doen, Facebook voor jouw business gebruiken of toch niet? Vertel het me hieronder.

 

 

Smaakt deze sales blog naar meer?

 

 

Of kom een hele dag live proeven op het 360° Sales Seminar (live). Dit bruisende event is bedoeld om het vuur onder jouw business stevig aan te wakkeren. En dat voor géén geld. Echt.

Voor slechts 149 euro werk jij een hele dag áán je business, samen met mij en een pak andere enthousiastelingen. Kom bijleren over: businessmodellen, social media, sales strategie, sales mindset en zelfvertrouwen, opschalingstechnieken, sales flows en e-mailmarketing.

Nog niet aangemeld? Zeker doen!